Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, January 21, 2013

Listen!

Views

Assalammualaikum semua dan selamat petang..

Haa korang janganlah salah faham dengan tajuk entri aku kali ni. Aku bukannya nak cerita pasal kes Listen,Listen,Listen,Listen tu. Kisahnya lain skit tapi masih lagi melibatkan "Listen" tu.

Dalam kehidupan kita ni kadang2 kita lebih suka bercakap dari mendengar dan suka mendengar dari bercakap. Kadang2 jugak kita selalu fikir negatif pasal orang2 yang macam ni. Yela,sorang kepoh dan sorang pendiam. Sorg suka buat cerita dan sorang lagi suka pekakkan telinga.

Kita jangan sesekali salah faham dengan orang2 yang sebegini. Jenis aku lebih kepada mendengar dari bercakap tapi kalau diperlukan memang aku akan cakap la kan sebab kadang2 orang nak tahu respon kita. Bagus sebenarnya jadi seorang pendengar ni sebab dalam masa yang sama kita dapat ilmu dan pengalaman. Orang yang suka jadi pendengar macam aku ni comfirm la orang selalu cari sebab nak cerita masalah2 dorang ni. Kadang2 sampai aku tak boleh nak bagi penyelesaian sebab diluar bidang aku ataupun aku tak pernah alami benda tu dan orang yang macam aku ni kenalah tahan telinga sebab korang akan dengar masalah yang sama berulang kali. Penat tak? Penat kan? Tapi aku suka. Sebab apa? Sebab dari situ kita boleh melihat kelemahan kita sendiri. Macam cermin la kan. Bila kita dengar masalah orang lain,secara automatiknya kita boleh kenal diri kita sendiri.

Contoh la kan,apa kawan kita hadapi tu sama macam apa yang kita hadapi dulu. Contoh,merungut. Dia merungut macam2 kat kita tapi dia nak kita mendengar je tanpa kata apa2. Dalam masa yang sama kita mesti kata, "ish teruknya dia asyik merungut je.tak bersyukur langsung". Haa automatik kita akan teringat balik yang kita pun pernah merungut benda yang sama. Jadi kita pun sama tak bersyukur la kan? Ianya ibarat cermin yang memantulkan kesalahan orang kepada kesalahan kita sendiri. Nampak tak? Hm kalau tak nampak jugak,aku pun tak boleh nak kata apa..hehe..

Salah satu cara nak insafkan diri kita,tengoklah cara orang lain pastinya kita akan nampak cara kita macam mana. Tak percaya? Cuba, try & test. Kot2 nanti ada member meluahkan rasa hatinya ataupun masalah. Dengan hanya sekadar mendengar, anda akan dapat pelajari sesuatu yang tidak pernah anda sangka.

Selamat Mencuba..^_^


p/s : gambar tu sebenarnya takde kena mengena dengan jalan cerita pun. Saja nak bagitahu jam aku habis bateri..haha!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Post a Comment