Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Wednesday, November 5, 2014

Kau bila lagi?

Views
  


Selamat malam semua. Apa khabar? Harap semuanya berada dalam keadaan yang baik dan moga sentiasa di bawah lindungan-Nya. Amin. Agak lama sebenarnya aku tak menjengah dalam blog ni. Ada jugak nak update cerita tapi first2 je excited nak karang lepas tu dibiarkan bersawang kat dalam draf. Huhu. 

Kenapa tajuk aku kali ni macam lain macam je kan. Hehe. Dalam masa terdekat ni aku telah mengalami satu pengalaman yang sebenarnya pernah aku rasa sebelum ni. Biasa la, dunia penuh dengan asam garam yang tidak tentu memberikan selera yang enak terhadap pemakannya. Hm tinggi plak bahasa aku ni kan. Haha. Okey la, aku pun malas nak cerita panjang2. Dipendekkan, aku telah bertemu dengan dua orang lelaki yang hanya pandai berkata2 tanpa membuktikan apa2 pun. Pernah jadi macam tu? Mesti pernah kan? Hehe. Sebab tu sekarang ni aku susah skit nak jatuh hati dengan orang. Bukan bermakna aku jual mahal atau memilih tapi risau pisang berbuah dua kali.

Cuba korang bayangkan, korang menunggu seseorang dan akhirnya ianya tidak kemana. Hubungan yang penuh sia2. Penantian yang menyeksakan hati dan perasaan. Disebabkan aku dah kenal lama dengan dia jadi aku ikutkan permainan dia. Iye, apa yang aku dah jangkakan memang betul2 terjadi. Aku hanya mampu ketawa. Kalau aku jadi dia, dah lama aku akan tutup muka dengan baldi tapi biasa la, orang yang tak tahu malu memang macam tu. Sembang dengan aku macam tak buat salah langsung.

Monday, August 18, 2014

Topeng dunia

Views
   
 
 
 
 


Selamat pagi semua. Kita sudah sedia maklum dengan kejadian yang telah menimpa negara kita baru-baru ni. Kejadian yang meragut seluruh jiwa rakyat Malaysia. Peristiwa yang kedua terbesar selepas kejadian terhempasnya pesawat pertama MAS yang di hijack di Tanjung Kupang, Johor (Klik di sini) berpuluh tahun dahulu.

Pada tanggal 7 April 2014, Pesawat MAS MH370 memulakan penerbangan dari KL-Beijing dan tiba-tiba hilang dari radar. Tiada tanda hempasan dan proses mencari masih lagi giat dijalankan. Beribu-ribu wang telah habis digunakan untuk menggunkan teknologi yang paling canggih sekali untuk mengesan pesawat tersebut. Dari laut china selatan sehinggalah lautan hindi, pencarian masih dieruskan. Kalau mengikut logik dan akal manusia, jika pesawat terhampas sekali pun pasti ada kesannya. Tapi tiada. Jikalau tiada, mungkin ada dua saja kemungkinan. Pertama, mungkin ianya menjangkau melebihi pemikiran manusia. Pastinya ia petunjuk yang Maha Esa. Ujian buat kita, melihat dengan lebih teliti siapa kawan dan siapa lawan. Kedua, orang paling yang disyaki adalah...negara yang mengeluarkan pesawat Boeing itu sendiri. Kenapa? Kerana dia satu-satunya yang paling memahami selok-belok pesawat tersebut. Ada pendapat lain? Silakan. Aku hanya menyatakan pendapat aku sahaja dan aku tiada niat langsung nak jadi ejen CIA yang tidak bertauliah.

Dunia baru

Views
  
Selamat pagi semua sahabat. Rasanya dah lama tak mencoretkan sebarang cerita dalam beberapa bulan ini. Untuk makluman semua, tatkala aku mencoretkan post ini. Kita umat islam sedang menjalani ibadah puasa dan tidak lama lagi syawal pula akan menjelang tiba. Kali ini post aku agak panjang sedikit. Sebelum aku memulakan topik sebenar, izinkan aku menceritakan program-program yang aku lalui sepanjang beberapa bulan ni.
 
Pada bulan april yang lalu, telah berlangsungnya sukan staf di Uni aku. Aku yang memang suka bersukan ni apa lagi, tak akan melepaskan peluang join sekaki. Haha. Akhirnya rezeki aku tahun ni, aku menang karom berpasukan (perak) dan juga futsal wanita (perak). Rasa seronok tu comfirm la ada kan. Huhu.
 

Monday, March 31, 2014

Kisah~

Views
  
Selamat tengahari semua! Setelah sekian lama aku menyepi, akhirnya aku diberi kesempatan untuk membuang sawang yang dah monopoli blog aku ni. Hehe! Sebenarnya ada je masa nak menaip segala bagai ni tapi biarlah aku kumpul semua menjadi satu. Itu namanya pemalas. Haha! Aku rasa last post aku bulan januari jadi aku akan start cerita dari bulan februari la ye.

Untuk pengetahuan semua, bulan februari, mac dan april adalah bulan yang sangat busy buat aku. Cewahhhh! Macam dah jadi PM plak kau ni yer, huh! Takde la busy sampai macam tu sekali kan. Hehe! Raya cina hari tu, aku cuti panjang sangat sebab lepas tu memang aku dah tak berpeluang untuk balik kampung. Bak kata orang, simpan cuti untuk raya. Ngeh3!! Naik je kerja, aku terus busy pasal KIK (Kumpulan Inovatif & Kreatif). Pada 13hb Feb, bermulalah Presentation Projek KIK peringkat Universiti tapi kalah. Dapat nombor dua je. Baru je berangan-angan nak pergi sarawak ( Peringkat IPT kat Sarawak). Sedihkan? Hukhuk!

KIK




Bila dah settle pasal KIK, aku bersiap-siap untuk pergi Induksi. Eh baru nak induksi? Biasa la, aku kan budak baru belajar. Huhu! Aku pergi Induksi kat Tanjung Bidara, Melaka je. Dekat kan? Dekat sangat tapi best! 

Induksi di Tanjung Bidara Beach Resort, Melaka



Okey, aku pun malas nak cerita panjang2, letak gambar cukup la yer. Hehe! Masuk je bulan mac, sekali lagi aku berangkat ke Melaka sekali lagi tapi bukan kat Tanjung Bidara. Kat Shah Beach Resort. Apa yang sedihnya, tiap kali pergi comfirm aku tak boleh nak mandi laut. Aiyoo sangat kempunan. Jangan kata laut, kolam pun tak dapat nak celop kaki.

KIK, Melaka.

Tujuan aku pergi sana sebab ada Bengkel KIK. Kitaorang dihantar oleh pihak Universiti untuk 'join' Konvensyen MPC zon selatan pada tarikh yang sama dorang bertanding di peringkat IPT. Haa gempak tak? Hehe! 

Seronok, seronok jugak kan? Di sini aku pun nak luahkan perasan sedih, marah, geram..semuanya la. Kenapa? Mungkin agak terlambat untuk bercerita soal ni tapi ada sedikit mesej yang cuba aku sampaikan. Baru2 ni negara kita mengalami kemarau yang panjang. Kemarau yang menyebabkan sesetengah negeri terpaksa mencatu air. Makin hari air makin kering dan manusia pula makin hari makin lupa. Lupa tentang ujian Allah yang tidak pernah berhenti. Aku dikejutkan dengan berita tentang hukuman gantung yang dikenakan kepada 529 ikhwan (penyokong Dr. Mursi). Ah! Makin hari makin kita ketandusan orang2 yang hebat. Jika niat mereka ke arah yang benar, niat untuk tegakkan keadilan, niat untuk tegakkan agama Allah, InsyaAllah..Syurga itu sudah tersedia di hadapan mata. Beruntung!

Sekali lagi aku dikejutkan dengan misteri kehilangan MH370. Kapal terbang yang membawa penumpang dari KL-Beijing hilang sekelip mata tanpa dapat dikesan. Misteri? Ya, sangat misteri. Misteri yang dipenuhi dengan makna disebaliknya. Aku mohon semua rakyat Malaysia untuk bersatu. Jangan la kita mencurahkan lagi minyak ke dalam api. Bantulah curahkan air untuk padamkan api. Mohon sangat. Dalam saat yang penuh genting ni, janganlah kita menyalahkan sesiapa pun dari pihak kita. Cukuplah mereka2 (media barat) sahaja yang melemparkan kerana kita faham, mereka kurang kecerdikan dan juga kurang didikan kasih sayang. Kasar? Tidak. Itu adalah ayat yang paling sopan sekali. Aku faham perasaan ahli keluarga mangsa yang seakan-akan menunggu dengan penuh harapan tapi percayalah Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Kita hanya mampu berdoa. Pada mulanya aku juga marah dengan tindakan yang kurang bijak dari corak pimpinan kita dalam langkah mencari jalan penyelesaian dalam masalah ini tapi aku tahu, mereka ada sebab tersendiri. Percayalah. 

Masih butakah mata kita pabila mereka (media barat a.k.a US ) dengan sewenang-wenangnya mencanangkan yang islam sebagai pengganas? Tidak terasa ke dengan apa yang dilemparkan pada kita? Nah, inilah perasaan saudara2 kita diluar sana. Yang mungkin sedang memegang senapang atau sedang berlari untuk menyelamatkan diri dari bom pihak2 yang sememangnya menanti kehancuran kita. Bangkitlah wahai saudara ku. Celikkanlah mata mu. Bukakanlah hati mu itu. Mari sama2 kita tingkatkan ilmu di dada semoga suatu hari nanti kita akan jadi sekuat mereka. Sekuat yang tidak mampu dikalahkan oleh sebiji peluru pun.

p/s : Aku sentiasa untuk saudara2 ku diluar sana. Kami hanya mampu berdoa dan InsyaAllah, syurga sentiasa ada untuk orang2 yang benar. Begitu juga dengan mangsa MH370. Tabahkan hati. InsyaAllah,kebenaran itu pasti akan muncul. Al-Fatihah~

Monday, January 20, 2014

Berada di tengah2

Views

Assalammualaikum semua! Ohoiiii....haha! Aku tengah buang tebiat memalam ni.

Apa khabar? Harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Okey, aku rasa macam dah lama tak mengulas tentang bola. Rindu plak rasanya. Jadi malam ni, dengan menggunakan emel (sekali lagi) disebabkan nak karang kat opis tak berapa nak ada privacy. Emel pun emel la ye. Nak buat macam mana kan. Hari sabtu hari tu telah bermulanya liga super untuk perlawanan pertama. Ni yang sedih nak cerita..hehe

Hari sabtu tu telah berlangsungnya perlawanan di antara JDT vs PERAK. Hurm..macam mana nak komen erk. Okey macam ni jela. Aku sebenarnya tak tengok pun game tu disebabkan..yela,rumah aku ni tak sempat lagi nak pasang piring kat atap tu. Nak harapkan kat tv1,dorang buat siaran perlawanan Frenz. Nak taknak, aku terpaksa tunggu update FB je. Letih jugak nak tunggu..hehe

Tunggu punya tunggu, akhirnya Perak kecundang apabila kalah 0-2 dengan Jdt walaupun malam tu aku dengar permainan dorang cukup baik tapi mungkin rezeki tak menyebelahi skuad seladang, jadi kami akur. Cewahhh...poyo! Haha.

Untuk imbau balik ingatan korang, sebelum ni aku pernah cerita yang aku adalah salah satu AJK dalam kelab penyokong Jdt kat Uni aku ni padahal aku orang perak dan totally sokong perak. Nak terkejut? Silakan. Hehe.. Untuk pengetahuan korang jugak, aku jadi ajk tanpa disengajakan sebab aku budak baru jadi dorang tak tahu yang aku ni asal perak. Aku pun first2 terkejut jugak tapi hentam jela kan.

Memandangkan aku dah masuk kelab Jdt tapi jadi penyokong tegar perak, agak memberi masalah sikit pada aku bila pasukan ni bertembung. Yang pastinya, perhatian akan dilebihkan pada perak. Kalau dorang ajak pergi stadium pun mesti aku akan tolak. Kalau tak nak ada masalah, lebih baik aku sokong kat rumah je. Hehe.. Tapi kalau itu melibatkan jdt dgn perak la kan. Kalau jdt dengan team lain, aku takde masalah. Owh jangan lupa, aku pun penyokong tegar pasukan kenari..erm yang dah dilahirkan semula menjadi helang? Haha. Apa2 pun dalam masa yang sama Piala FA pun dah nak start. Semua pasal bola je ye. MU pun kalah. Aduhaii..

Aku ada baca pasal penerimaan penyokong jdt terhadap penyokong perak hari tu. Aku takde masa kejadian jadi aku tak boleh nak ulas lebih2 sangat. Aku jatuh cinta kat jdt sebab penyokongnya dan bukan sebab pemainnya jadi aku harap korang hormat team aku seperti mana aku hormat team korang. Kalau betul ada salah faham atau fitnah, aku harap korang (team jdt) tak akan terima apa yang kitaorang (team perak) terima kat stadium korang ritu.

Aku rasa dah panjang sangat celoteh aku ni. Aku minta maaf kalau ada ayat2 yang mengguris hati mana2 pihak. Aku takde niat apa2 pun. Majulah sukan untuk negara, moga kita dapat lebarkan kejayaan ke seluruh negara.

Gambatte!!

Sunday, January 12, 2014

Sunyi dan Sepi

Views

Assalammualaikum semua!

Aku sedar dan aku perasan yang aku dah lama tak menjengah belog yang entah berapa banyak dah labah2 buat sawang dalam ni. Jadi malam ni aku rajinkan diri karang entri ni guna emel. Ala macam tak biasa plak kan. Haha! Dasar pemalas!

Memandangkan malam ni agak membosankan aku, jadi aku cerita benda yang aku tak sempat nak cerita. Kira ni cerita tahun lepas punya la yer. Hehe! Aku rasa masih belum terlambat untuk aku ucapkan SELAMAT TAHUN BARU!

Untuk pengetahuan korang semua, tiap kali masuk tahun baru aku tak pernah ada azam. Sebenarnya aku tak teringin langsung pun nak buat azam bagai ni. Apa yang aku nak, aku akan usaha ikut kemampuan aku. Kalau ada rezeki, InsyaAllah aku dapat. Kalau tak dapat takyah la paksa diri teruk sangat kan. Ala kadar sudah. Seperti tahun2 sebelumnya, tahun ni aku takde azam apa pun jadi kita ketepikan soal tu terus. Yeah!

Sebelum aku terlupa, tahun lepas adalah tahun yang menggembirakan dan menyedihkan aku. Entri sebelum ni aku ada cerita yang aku dah dapat jawatan tetap dan hampir penghujung tahun, aku dikhabarkan berita yang amat mengejutkan aku. Haa yang tu aku memang tak sempat nak cerita masa tu jadi aku cerita la sekarang. Aku tak berapa pasti dalam bulan berapa, kawan aku bagitahu kawan aku sorang tu tengah sakit dan tunggu masa nak buat pembedahan je. Kebetulan dia baru je melahirkan anaknya yang pertama. Kira dia baru je kahwin. Aku betul2 terkejut masa tu dan aku terus mesej dia. Sempat jugak aku dengar luahan hati dia. Yela, siapa yang tak sedih bila baru je bahagia tu datang, ujian pun tiba dalam masa yang sama. Masa tu memang aku tak tahu nak tenangkan dia macam mana, walaupun aku faham perasaan dia masa tu.

Nak dijadikan cerita, beberapa minggu lepas tu kawan aku tu senyap je. Tup tup..kawan baik dia update status FB mengatakan yang dia tengah koma. Ya Allah, aku terkedu masa tu. Tak tahu nak buat reaksi apa. Rupanya dia dah 3kali operate tapi masih lagi dalam keadaan yang sama. Bila aku dapat tahu doktor nak tebuk kat saluran penafasan dia, aku redha je masa tu sebab aku tahu, kalau dalam situasi macam tu memang dah takde harapan tapi aku tahu kuasa doa itu kuat. Itu je yang aku mampu buat untuk dia.

Masa tu aku ada kat kampung. Aku cerita kat ummi aku pasal dia. Aku memang cadang nak melawat dia tapi ajal tu takde siapa yang tahu kecuali Allah. Pada hari jumaat, dalam pukul4 lebih aku dapat mesej kata kawan aku tu dah meninggal. Sekali lagi aku terkedu. Aku rasa cepat sangat dia pergi. Terbayang2 kat mata aku mesej dia suruh aku datang kenduri kahwin dia tapi masa tu aku tak boleh nak pergi memandangkan aku baru masuk kerja. Sedih sangat. Aku memang jarang jumpa dia. Sejak aku kenal dia, cuma dua kali je aku jumpa dia tapi kami sentiasa berbalas emel. Boleh dikatakan tiap2 hari sebelum dia kahwin dulu. Aku terasa sangat. Selalunya emel aku akan penuh dengan nama dia je tapi sekarang dah takde. Bukan sehari dua tapi untuk selamanya.

Ianya pengajaran untuk aku dan aku cerita ni pun untuk kita renungkan kisah kawan aku ni. Ajal tu tak kira masa dan waktu. Tak kira muda ataupun tua. Cepat dengan lambat je. Kalau dah sampai ajal tu, nak elak macam mana pun tak boleh. Kita yang hidup ni pun kena la sentiasa beringat. Ajal tu sentiasa berada di depan mata jadi bersedialah. Bersedia dengan apa? Bersedialah dengan mempertambahkan amal ibadah kita. Yang baik itu tak semestinya ke syurga dan yang jahat itu tak semestinya ke neraka. Kita tak tahu apa yang Allah rancangkan untuk kita. InsyaAllah, moga perjalanan kita ke sana juga dalam keadaan baik. Amin.

p/s: untuk pengetahuan semua, dia adalah sahabat yang aku kenali melalui komuniti iluvislam. Kawan aku tu mengalami ketumbuhan dalam kepala. Penyakit tu disedari selepas anak dia mengalami masalah kesihatan. Alhamdulillah, anaknya sudah berada dalam keadaan sihat walafiat. Al-Fatihah buat Allahyarhamah Nursyafinas. Moga dia ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin.