Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Wednesday, February 8, 2012

Membebel!

Views




 
 


  
Selamat malam semua!! Dah solat ke?
 
Wahhh! tak sangka yer hari ni aku post dua entry dalam 1hari (ala time tengah rajin la kan). Tetiba tadi aku teringat kisah aku sekeluarga berjalan2 ke tesco. Kebetulan pula dalam perjalanan ke ipoh, azan maghrib di radio sudah pun berkumandang. Aku apa lagi, dengan berbekalkan skill yang ada. Aku memecut kereta walaupun saat itu ada sedikit kesesakan yang berlaku. Terdengar juga bebelan ayah yang menyuruh aku memperlahankan sedikit kenderaan. Aku kan anak yang solehah so serta-merta aku perlahankan kereta (perasan..huhu)
 
Sampai je tesco ummi suruh aku menjaga Athirah (anak sedara) dahulu sementara dia menunaikan solat. aku hanya mengangguk dan menurut. Aku duduk bersila sambil bersandar ke dinding. Ummi sibuk mengambil wuduk. Pandangan mata aku tertacap pada susuk tubuh kecil yang sedang melompat ke sana ke mari sambil menjerit keseronokan. "ala budak2"...*tersenyum*....

"Athirah, meh sini. Nenek nak sembahyang tu", panggil aku tapi langsung tidak diendahnya. Tanpa disuruh, dia mengambil sejadah lalu membentangkannya. Aku sedikit terpegun. Mata aku tak berkelip2 memandangnya. Ummi yang sudah memulakan solat diikuti oleh Athirah. Bukan aku saja yang memandang apa yang dilakukan oleh anak kecil itu tapi mata yang lain juga mencuri pandang dengan senyuman. Mungkin tercuit dengan gelagat itu. Akhinya, tercetus perkataan "syukur, Alhamdulillah" di dalam hati ku.
 
Usai ummi mendirikan solat, kini giliran aku pula. Athirah hanya mengekori ummi hingga keluar. Kanak2 yang baru berusia 4tahun sudah mahu bersolat. Allahuakhbar!! Moga apa yang aku lihat sebentar tadi berkekalan sehingga dia dewasa. Itu doa ku untuk dirinya, ameen...
 
p/s : nampak sangat tajuk entry tak kena dengan jalan ceritanya kan..huhu!




Post a Comment