Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Tuesday, November 1, 2011

Bila salah dia jadi salah kita - 2x5

Views
Tak faham? Itulah yang berlegar kat fikiran korang saat ni kan. Apa maksud tajuk entry aku kali ni. Actually baru je dapat idea (dapat ilham melalui FB) dan tanpa berlengah lagi jari-jari aku ni pantas je menari di atas keyboard supaya idea tidak hilang begitu saja. Jom baca dialog kat bawah ni..

Situasi : Order makanan dan minuman di kedai mamak....

A : Saya nak nasi goreng ayam dan air limau suam...
B : Saya plak nak mee goreng dan air teh o ais...

mamak mengangguk lalu menyediakan apa yang dipesan dan apabila dia datang kembali membawa makanan yang disediakan,si A terkejut....

A : Eh ni nasi goreng kampung. Aku minta nasi goreng ayam. Apa kau ni, pekak ke!? (B terkejut dengan jerkahan A lalu  si B ni suruh la si A ni sabar)
B : Ala relax la weh, tak elok marah-marah macam tu. Malu la orang tengok. Kau mintak tukar dah la,habis cerita. (kata B sambil mengambil makanan dia dan dia juga terkejut)

B : oi oi..aku mintak mee goreng la bukan meggie goreng. Aku punya la cakap kuat-kuat, itu pun kau tak dengar ke hah! (kali ni A plak yang terkejut dengan jerkahan B, lalu berkata)
A : kau ni apa hal. Tadi baik punya bagi nasihat kat aku, last2 kau pun sama juga.


Apa yang korang leh simpulkan dari dialog kat atas. Bila kita nampak kesalahan orang lain, alih2 kita pun buat benda yang sama. Malu kan? Ish ish ish...Jadi jangan suka2 hati je menyalahkan orang lain bila kesalahan tu kita juga pernah buat dalam sedar ataupun tidak. Sebab itu dalam apa jua perkara kita jangan terlalu menunjuk dengan apa yang kita ada kerana ianya akan membuahkan sifat takbur dan mula menyombong diri. Kita kena pandai jaga segala pancarindera yang telah Allah s.w.t. anugerahkan kepada kita, tidak kira dalam ataupun luar sebab kita sebagai manusia ni mudah lupa. Nampak kesalahan orang lain tapi kita nampak ke kesalahan kita sendiri? (sambil geleng2 kepala). Jadi aku nasihatkan, korang berdiri la depan cermin lama2 skit dan muhasabah diri. Jangan suka menyalahkan orang lain kerana kita juga bukanlah manusia yang sempurna.

p/s : orang yang bijak, pandai dan penuh ilmunya kadang2 tewas juga bila syaitan menguasai, lebih2 lagi bila kita yang masih belum cukup bijak, pandai dan penuh dengan ilmu, lagi la mudah tewas. Jadi yang baik jadi tauladan, yang jahat jadi sempadan..

No comments: