Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Saturday, November 26, 2011

Duit

Views
Duit. Siapa yang tak nak duit kan. Zaman sekarang ni semua kejar duit. Takde duit, tak hidup la. Tak kira tempat, bandar ataupun kampung. Semuanya perlukan duit. Ada apa dengan duit? Kenapa aku cerita pasal duit? Tahukah anda kuasa duit itu melebihi segalanya? Kerana duit manusia sanggup bertelingkah, tikam-menikam, buang keluarga, gadaikan maruah diri dan macam2 lagi. Betul ke? Jika anda tidak percaya bermakna anda masih belum kenal apa itu dunia. Penting sangat ke duit tu? "Yela, kalau tak penting macam mana nak hidup. Bayar bil elektrik, air, kereta lagi, anak nak sekolah..bla bla bla bla..."

Aku selalu tengok kat drama, cerita teladan pabila anak mula hidup senang dilupanya keluarga. Teringat kisah si Tanggang? Mungkin hidup aku sederhana jadi aku tak tahu macam mana perasaan bila ada duit banyak ni. Jadi pelik ada manusia yang mula lupa diri bila dinaikkan pangkat dan dikelilingi duit. Cuba menarik perhatian saudara dan rakan2 bahawa duit itu terlalu mudah untuk didapati. Ingin menunjukkan bahawa hidup penuh dengan kemewahan. Bagaimana pula untuk keluarga? Dilupakan sama sekali. Pantang keluar duit yang hanya beberapa sen tapi ungkitannya bagaikan mengeluarkan duit berjuta-juta. Aneh! ada juga manusia seperti ini.

Sedih, kecewa, semuanya ada. Bila duit dikuasai, mula berbahasa kasar. Wanita yang dulunya dianggap sebagai seorang ibu kini digelar tukang gaji. Kejam! Keluhan demi keluhan dikeluarkan tanda ketidakpuasan hati. Apa yang terjadi pada ibadat yang dilakukan selama ini, adakah ianya ikhlas? "Ah! itu antara aku dengan tuhan!".. Mudahnya berkata-kata bagaikan kita tahu kemana arah tuju kita di akhirat nanti. Sedarlah wahai manusia, wanita yang digelar ibu itu telah melahirkan mu sehingga kamu dapat melihat dunia yang penuh dengan pancaroba ini. Sedarlah bahawa kamu juga akan menjadi seorang ibu. Tidak takutkah kamu pada balasannya nanti? Apakah kamu tidak takut perkara yang sama yang akan terjadi terhadap dirimu. Fikirkanlah sebelum terlambat.....
Post a Comment