Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, November 14, 2011

Bila ada masalah..

Views
Haa nak tanya la kan,bila ada masalah apa yang korang buat? Mesti korang akan cuba sedaya upaya untuk settlekan masalah tu kan..tak kisah la masalah kecil ataupun besar. Lepas tu apa yang korang buat lagi,berdoa? Actually dengan cara tu pun memang berkesan. Yelakan,bila kita ada masalah semestinya kita akan rasa tension dan dalam masa yang sama tak boleh fikir dengan baik. Solat,berdoa dan membaca Al-quran adalah salah satu cara untuk menenangkan hati dan akal untuk lebih berfikiran waras dan membuat keputusan tanpa ikut emosi.

Betul ke dengan cara tu berkesan? Memang berkesan,kalau tak percaya cuba try test..hehe..tapi ingat,jangan serahkan semuanya kepada Allah sebab bak kata orang,takde benda yang datang bergolek kat kita macam tu je jadi kita kena la usaha. Jangan sesekali mengharapkan keajaiban sebab tak semua keajaiban tu menggembirakan kita. Kita solat,berdoa,berserah dan dalam masa yang sama kita kena la usaha untuk selesaikan masalah tu. InsyaAllah, Allah akan memudahkan proses itu supaya masalah kita tu selesai tanpa menyerabutkan kepala otak kita ni..hehe

Ada juga yang bila susah baru ingat Allah kan? Eh kenapa aku terasa..Yihu!! Jangan la jadi manusia macam tu ye. Bila susah baru nak ingat,bila senang ingat2 lupa plak kan. Walaupun aku takde kawan untuk luahkan segalanya tapi Allahmdulillah,aku boleh settlekan benda tu dengan baik.

Macam mana plak nak handle masalah kecik yang tetiba jadi masalah besar? Huuuuu...susah jugak tu. Kadang2 kita kena hati2 sebab masalah kecik tula yang akan jadi masalah besar buat kita so korang kena bertolak ansur ataupun runtuhkan la ego korang tu buat sementara waktu. Jangan la terlalu ikutkan sangat perangai degil korang tu dan cubalah menjadi manusia yang suka beralah. Bukan selalu,kena ikut keadaan jugak la kan. Selesaikan masalah yang tengah kecik tu sebelum masalah tu jadi masalah besar. Jangan korang tambah masalah sudah la,cuba elakkan ok..

So kesimpulannya,berhati-hatilah di jalan raya..yihu!! (gurau je k)
Post a Comment