Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, October 31, 2011

apa pandangan masyarakat?

Views
Pandangan masyarakat? Apa yang korang leh ulas tentang tajuk aku kali ni. Actually kita sebagai manusia yang lemah dan sentiasa buat kesilapan, Kadang2 kita sedar kesilapan tu tapi kita tetap buat jugak tapi bukan itu yang aku nak ulaskan.

Anda pernah mengalami peristiwa pabila salah seorang ahli keluarga anda membuat kesilapan sehingga dituduh sebagai "penjenayah'?. Masalah berat kn? Apa yang anda rasa saat itu? marah? malu? Kadang-kadang perkara macam tula membuatkan kita lupa untuk memberi peluang kedua kepada si pesalah dengan menghukumnya dengan cara.."buang dia daripada keluarga anda sampaikan tak mengaku 'dia' adalah anak, mak, ayah ataupun sedara" Kejam?

"ala kalau kita maafkan dia bukannya dia sedar pun. comfirm mesti dia buat lagi"..itulah pemikiran kita sekiranya kita bertanyakan soal itu. Pernah kita terfikir untuk memberi peluang dan cuba berusaha untuk mengubahnya? "mereka tak akan berubah"...

Sesetengah orang, lagi kita cuba ubah seseorang tu semakin dia memberontak. Ada je yang tak kena. Mungkin cara kita yang tidak kena pada tempatnya. "owh salahkan kita plak ke?"...hehe...maksud aku bukan macam tu. Kadang2 cara kita agak keras sedikit. Kalau nak pancing ikan kenalah gunakan joran yang kuat dan umpan yang baik, baru ikan akan makan, betul tak?..itu perumpaan jela kan..

Kesimpulannya, jangan kita takut dengan pandangan orang lain sampaikan kita nak buang darah daging kita sendiri. Itu adalah paling memalukan kalau dibandingkan malu dengan masyarakat luar. Maaf itu lebih baik kn? InsyaAllah, kalau kita maafkan seseorang dengan ikhlas, dengan izin Allah..dia pasti akan berubah. Kalau tak berubah jugak? kalau tak berubah jugak, kita tawakal jela dan terus berusaha lagi. Kita akan dapat hikmah disebaliknya...Wallahu'alam...





Post a Comment