Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Tuesday, October 18, 2011

Jodoh?

Views
Assalammualaikum, salam 1Malaysia semua....

Entry aku kali ini agak unik sedikit. Unik, kenapa? Eerrr...takde la unik sangat tapi ianya diluahkan buat pertama kali di dalam hidup aku ni. Pasal apa? haa ni yang aku nak cerita...huhu!

Actually, semalam ummi ada meluahkan kegusaran kat aku sebab aku tak pernah pun tunjuk kat dia calon2.....(ala phm2 sendiri la kn). Time tu aku gelak je, tak cakap apa-apa pun. "Ala orang muda lagi la", jawapan tu jela yang terkeluar....hahahaha!!

Buat masa sekarang, aku masih belum fikir ke arah itu lagi. Banyak benda aku nak kejar dan capai. Baru-baru ni Chik Misbah ada la mengajak aku sambung study tapi aku rasa takde rezeki lagi kot aku nak sambung belajar. Memang nak sangat, siapa la yang tak nak sambung kan tapi tu la....kedudukan aku tak stabil lagi buat masa sekarang ni so impian tu dibiarkan jadi angan-angan la dulu....

Ada orang suka kawen awal-awal, dah makin ramai takut nak kawen lambat ni. Kenapa? Takut tak laku? Aku tak pernah takut pun sebab apa yang terjadi tu pasti ada hikmahnya. Mungkin sesiapa yang tak dapat cinta di dunia pasti ada cinta yang menanti di akhirat sana. Benda ni pun bukanlah perkara yang main-main, kenalah serius dan fikir sedalam-dalamnya jika nak berumahtangga. Macam susah je? Sebenarnya takde la susah tapi kadang-kadang kita sendiri buat benda tu jadi susah. Itulah pentingnya perancangan awal. "Ala kalau buat perancangan pun masalah datang juga!" Jadi, takut ke untuk menghadapi situasi tu?

Tetapkan hati dan iman, pastinya kita dapat harunginya walaupun payah. Meh aku bagi contoh skit. Kita hidup sekarang ni pun dengan family yang penuh dengan pelbagai perangai, lebih-lebih lagi yang ramai adik-beradik. Lagi la bermacam-macam perangai kan tapi kenapa kita boleh handle? macam mana kita boleh hidup dengan orang tu padahal bukan kita yang tentukan sendiri nak hidup dalam keluarga yang mana satu, boleh faham? tapi bila kita yang tentukan sendiri untuk hidup dengan seseorang tu, bermacam masalah yang timbul. Tak kisah la dari perangai ke apa ke,dua orang je pun....sebab apa? itulah yang dikatakan nafsu melebihi akal fikiran. Dapat?

Allah tak akan mengubah hidup seseorang itu jika orang itu sendiri tidak mahu mengubahnya. Jadi apa yang kita faham dari ayat ni, jika anda yakin orang itu tidak akan membahagiakan anda. Carilah kebahagiaan lain jika itu yang anda inginkan tetapi jangan la sampai nak curang pula kan. Itu la gunanya bincang dan tolak ansur....Ada pasangan yang hidup bersama hingga hujung nyawa dan ada juga di pertengahan nyawa. Pastinya jodoh itu ditangan Allah tapi kita boleh mengubahnya....

"yang ko cakap lebih2 ni, ko dh kawen ke?".....Eeeerrrr.....ala sekadar nasihat dan juga pandangan aku. Yang baiknya dari Allah, yang buruknya pasti la dari aku so minta maaf kalau aku terlanjur kata atau mengguris hati mana-mana pihak. Actually benda ni pun dari sudut pandangan aku je, harap diterima la kan...


p/s : kpd followers aku, tak kisah sesiapa pun kan...doakan yang terbaik untuk aku yang sentiasa mengharapkan yang terbaik dalam hidup. Begitu juga dengan anda semua, moga kehidupan yang akan datang penuh dengan rahmat dan keredhaanNya..aminnnn....
Post a Comment