Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Tuesday, September 13, 2011

Kenapa Bukit Kepong?

Views
First time aku tengok cerita Bukit Kepong ni time aku sekolah rendah lagi. Kebetulan akak aku ada cd cerita ni. Dulu aku ni tak suka sangat cerita lama yang ada perang-perang ni tapi cerita Bukit Kepong ni dah mencairkan dan meluluhkan hati aku. Betapa sedih dan penuh traumanya apabila mengingati peristiwa tragis itu. Tiap kali tengok cerita ni comfirm aku akan nangis punya la. Tengok je para isteri mengangkat senjata membantu apabila si suami sudah rebah ke bumi yang sudah tidak bernyawa lagi amat mengharukan aku. Tabahnya para isteri apabila menghadapi saat genting itu. Manakala si anak pula menangis tak berhenti apabila si ayah dan ibu berlumuran darah. Ah! tidak dapat aku bayangkan saat itu, pasti menakutkan.



Aku bukanlah seorang yang celik sejarah dan juga aku boleh mendengar tanpa mengetahui hal sebenar. Kita manusia kan? Banyak kelemahannya dan jangan jadikan kelemahan itu punca kerosakan akhlak dan peribadi kita. Aku agak sedih apabila ada orang yang cuba mempertikaikan pengorbanan semua anggota polis dan para isteri yang telah terkorban di dalam serangan komunis itu. Pabila melihat para isteri mengangkat senjata apabila si suami rebah tidak bernyawa membuatkan aku berfikir, adakah ianya sia-sia saja? Perasaan kagum mula menguasai diri. Pabila si anak menangis melihat si ayah dan ibu berlumuran darah padahal mereka baru saja setahun jagung yang masih lagi tidak memahami apa itu dunia, apakah puncanya?



Jangan sesekali campur adukkan hal politik dan sejarah kerna ianya akan memburukkan lagi keadaan. Haishh malu jugak bila tengok pemimpin berbalah sesama sendiri. Malu itu perisai orang yang beriman jadi renung-renungkanlah dan selamat beramal..peace no war!!


p/s : kenapa sejarah bukit kepong dibangkitkan. sejarah lain tak nak dibangkitkan juga ke? huhu!
Post a Comment