Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Friday, November 30, 2012

P. Ramlee

Views

Assalammualaikum semua!!

Salam Jumaat..

Hari ni tengah buat kerja tiba2 ternampak buku khas untuk seniman hebat kita iaitu P. Ramlee. Itu sebab aku suka kerja kat library ni. Salah satu sebabnya, aku dapat baca buku yang aku suka. Salah seorang insan yang aku kagum sebab punyai bakat dan dia gunakan semua itu dengan sebaiknya.

Siapa tak kenal P. Ramlee masa di zaman kegemilangannya? Pelakon, pengarah dan pengubah lagu tapi tersungkur tatkala arus kemodenan melanda. Filemnya mula dikatakan hilang idea dan dikecam oleh sesetengah pihak. Tatkala nafasnya terhenti untuk selama2nya, barulah kita dapat melihat bakatnya yang sebenar. Filemnya ditayangkan kembali, pangkat mula diberi, penghargaan baru dihargai. Apalah guna semua itu? Kerna apa yang diberi tanpa empunya diri. Melayu mudah lupa. Lupa tatkala berada di depan mata dan ingat ketika sudah tiada.

Start aku boleh tengok tv, aku suka sangat dengan jalan cerita dia. Walaupun dia punya tajuk dan jalan cerita lawak tapi ada pengajaran di sebaliknya tanpa kita sedar. Aku tak kenal siapa itu P. Ramlee tapi kisahnya menambat hati aku. Ketika zaman kegemilangan sehinggalah dia jatuh. Siapalah tahu resah gelisah empunya diri?

Al-fatihah untuk seniman hebat ini. Dia sememangnya tak dapat di ganti..

p/s : macam mana plak dengan jalan cerita filem zaman sekarang? Tiada isi dan penuh dengan benda2 mengarut..boring!!

Tuesday, November 27, 2012

Sila hormat!

Views

Assalammualaikum semua..

Mesti sekarang ni semua orang tengah berpusu2 masuk kerja. Yela, semuanya dah kenyang makan kan jadi makin bersemangat la sambung buat kerja (konon je kan..huhu!).

Ada benda yang jadi kat aku hari ni tapi sebenarnya situasi ni memang selalu terjadi. Tak kisah la kat mana pun tapi hari ni lain skit sebab caranya macam dah agak melampau skit. Pada pandangan aku la kan. Ada la dua orang hamba Allah ni yang bersembang tanpa sedar dorang menganggu orang yang tengah solat. First tu aku macam tak kisah sebab ingatkan dorang sembang kejap rupanya tak, makin kuat ada la. Aku tak kisah kalau ada orang yang nak sembang sekali pun tapi jangan ganggu orang lain.

Aku rasa macam nak tegur jugak la cara dia tu tapi tak jadi. Bila aku pandang sekeliling, bukan aku sorang je yang perasan benda tu. Orang lain pun rasa tak selesa. Siap bersembang pasal hal2 belajar. Dik, sila tengok tempat ye. Sesuai ke awak nak pot pet hal ni kat surau. Saya rasa library besar sangat dan cukup selesa untuk awak bincang pasal hal ni. Awak kena hormat keadaan orang lain ye.

Actually ayat tu aku mampu cakap dalam hati jela kan..huhu! Aku rasa cukup la orang lain yang tegur. Dengan "ehem ehem" la, dengan pandangan mata lagi tapi sayangnya budak buat tak tahu je. Sabo jela erk. Kalau taknak hormat orang lain sekali pun, hormatlah tempat untuk kita beribadat..

p/s : hormat orang lain dan anda akan dapat benda sama..InsyaAllah..

Monday, November 26, 2012

Kenyataan akhbar?

Views

Assalammualaikum semua..

Mesti semua orang tengah tekun bekerja kan? Ke tengah layan mata? Biasa la kan kalau dah kerja di pagi isnin ni. Mata semua orang nampak kuyu je kan. Semua dah macam orang korea, sepek je mata. Aku plak tengah tension cari tajuk untuk dua buku ni. Dah la kat area ni aircond tersangatlah sejuk. Beku.

Tadi aku ada la baca info sikit kat fb pasal game bola malam tadi. Kesian aku tengok tajuk2 paper sebut pasal pemain kita. Aku rasa dorang dah usaha sebaik mungkin tapi bukan rezeki kita untuk menang. Janganlah lemparkan kata2 yang macam tu kat dorang. Aku tahu aku cakap benda yang sama semalam tapi....hurm....

Aku rasa kita pun tahu dorang berlatih macam mana kan. Kalau kalah sekali pun, kita tak patut salahkan dorang. Bangga bila ada penyokong macam ultras yang tak kisah dengan kekalahan yang diterima.

Aku pun baru tahu tadi yang badrol tak main malam tadi. Hm takpe la. Yang paling banyak disalahkan oleh datuk rajagopal adalah kfcm. Kecian dia, penjaga gol hebat dulu pun dah kecundang. Berdebar nak kahwin disember ni kot..huhu!

Apa2 pun, pasukan kita akan bertemu dengan laos dan kali ni kita kena yakin kemenangan itu berpihak pada kita..InsyaAllah,amin..

p/s : selamanya harimau malaya!!

Sunday, November 25, 2012

Bila bola datang lagi!

Views

Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah, syukur kerana masih bernafas di bumi Allah ini. Doa sentiasa ada untuk saudara di Gaza yang sedang bertungkus-lumus untuk berjuang demi keamanan negara dan juga agama..amin..

Malam ni telah berlangsungnya perlawanan di antara singa dan harimau dan yang pastinya malam ni harimau dah hilang taringnya. Walaupun aku tak tengok tapi aku dah rasa mood kekalahan tu. Bukan aku nak lemahkan semangat ataupun nak kutuk tapi tengok cara dorang main pun dah tahu. Aku siap cakap kat kakak sulong aku yang malaysia tak akan menang untuk musim. Hm okey, sorry..aku tak patut cakap macam tu..

Oh lagi satu, kfcm pun macam dah hilang taringnya. Mungkin sebab dah nak kahwin kot..hahahaha..ehem ehem

Apa2 pun selamat maju jaya untuk harimau malaya kita. Buktikan kat dunia yang kita mampu untuk julang piala tu sekali lagi.

Hm aku tak tahu game badrol bahtia macam mana malam ni tapi apa2 pun dia tetap hero ku..ohoiii..haha..kedah tetap di hati ku..

p/s : selamanya harimau malaya "."

Tuesday, November 20, 2012

Sakit!

Views

Assalammualaikum semua..

Selamat malam diucapkan..

Sekarang ni aku dah jarang online kat lappy aku yang sangat comel tu sebab sekarang ni aku update semuanya guna handphone je. Hebat? Takde maknanya la kan. Aku lebih puas guna lappy sebab permandangannya luas. Kalau kat handphone ni kecik, tak puas langsung.

Apa2 pun tu bukan kisah yang aku nak ceritakan. Sakit? Yup, aku sakit sangat hari ni. Sakit apa? Sakit belakang sebab lepas aku masuk kerja selepas cuti seminggu, memang kerja banyak sangat sampaikan meja aku dah tak nampak rupa meja dah. Semuanya dikelilingi dengan buku. Adehhh...

Ditambah dengan kerajinan aku basuh baju so bertambah la sakit belakang aku ni. Yela, rumah sewa aku takde mesin basuh kan jadi terpaksa la gunakan tulang empat kerat aku ni. Nama pun rumah sewa kan, bukannya semua ada.

Aku tahu sekarang ni saudara2 aku semuanya sedang menangis dan bertungkus-lumus dalam peperangan yang amat dasyat. Ya Allah, tabahkanlah mereka dan kuatkan semangat mereka. Kalau nak dibandingkan dengan sakit aku ni apa la sangatkan, aku tahu dorang lebih sakit dan lebih teruk dari apa yang aku alami sekarang. Aku tahu, Allah dah tetapkan pembalasan mereka satu hari nant iaitu di akhirat sana. Moga ianya memberi iktibar untuk kita yang sedang seronok diulit keamanan. Jangan terkejut kalau satu hari munculnya gunting di dalam selimut. Eh betul ke peribahasa aku tu?

Akhir kata dari aku, jangan simpan gunting dalam selimut..huhu!

P/s : hari ni aku ada mendapat suatu khabar yang amat mendebarkan..  ^_^

Tuesday, November 13, 2012

Deepavali

Views

Selamat tengahari semua. Alhamdulillah, kita masih lagi bernafas di muka bumi Allah ini.

Hari ini hari gembira untuk semua kaum yang beragama hindu dan yang pastinya orang yang tergolong dalam group aku pun tumpang gembira jugak sebab boleh join cuti..haha..jangan salah faham yer.

Baru2 ni aku ada terbaca tentang perkongsian maklumat para sahabat aku kat facebook pasal ucapan untuk perayaan agama lain tapi aku pun tak boleh nak bagi pendapat sebab aku tak baca pun info tu. Aku hanya terbaca status sham kamikaze pasal hal ni dan aku rasa ada salah faham terjadi antara dia dengan para pengomen. Apa yang aku ingat dia ada sebut pasal "salam" dan dia ada sebut nama UAI. Aku harap salah faham tu dah dileraikan.

Aku pun tak berapa tahu hukum2 ni dan pada sesiapa yang tak tahu atau nak tahu lebih baik korang tanya pada yang pakar. Kita boleh baca benda yang orang lain share tapi jangan terlalu percaya hanya dengan satu sumber sebab lama2 ianya akan jadi satu fitnah tanpa kita sedari.

P/s : berhati2 dalam mengutarakan pendapat dan buah fikiran, takut nanti sebab mulut badan binasa.

Thursday, November 8, 2012

cuti yang ditunggu!

Views
  
Selamat Petang Semua!
..Alhamdulillah..
Beberapa hari ni terasa penat sangat. Kerja pun dah start banyak tapi aku tak kisah, dah biasa. Aku rasa dulu lagi terok aku buat kerja. Dulu boleh la tak puas hati sebab gaji tak berbaloi dengan apa yang kita buat. Bukan nak merungut atau tak bersyukur tapi mungkin disebabkan keadaan sekeliling membuatkan aku berperasaan macam tu. Takpe la, abaikan jela. Lagi pun semua tu pengalaman kan. Mana ada orang hidup terus senang, erm melainkan kau anak orang kaya..huhu!