Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Wednesday, March 27, 2013

Hari sesak ku

Views
Assalammualaikum dan selamat pagi semua. Harap semuanya dalam keadaan baik-baik saja.
Hari ni baru la aku boleh duduk dengan tenang kat meja aku ni. Minggu lepas memang aku full sangat sampai tak sempat nak update blog. Jadi aku simpan dan kumpul segala cerita dalam masa seminggu untuk dipenuhkan dalam satu tajuk je. Cewahh! Macam la banyak sangat aktiviti yang aku buat..kuikuikui..
Padg 18hb, malam tu kitaorang dah start perlawanan badminton untuk karnival sukan bagi tahun ni. Yang bertuahnya, kitaorang menang tanpa bertanding sebab pihak lawan tak datang. Sangat bertuah!



Friday, March 15, 2013

Quato Jumaat

Views
  
Allah berÔ¨Ārman: Hai orang-orang yang beriman, janganlah satu golongan menghina golongan yang lain kerana boleh jadi mereka yang dihina lebih baik dari mereka yang menghina. Dan jangan pula wanita (menghina) wanita-wanita lain kerana boleh jadi wanita yang dihina lebih baik dari wanita yang menghina.” (Al Hujurat: 11)



Sentiasa melihatkan diri kita dalam keadaan serba kekurangan. Itu akan membuatkan kita sentiasa mahu memperbaiki diri tidak kira masa dan tempat. Janganlah disebabkan kita tahu serba-serbi tentang agama membuatkan kita lupa dan mula meninggi diri. Tegurlah mereka dengan baik dan janganlah mengatakan sesuatu ataupun menghina tanpa pengetahuan mereka. Pastinya kepuasan kata-kata itu akan hilang dan dosa tetap akan kekal walaupun ianya adalah benar sekalipun. Ramai sudah sedia maklum tentang hal ini tapi masih lagi melakukannya. Kita manusia kan? Manusia itu mudah lupa dan juga mudah terpedaya.

Salam Jumaat Semua..^_^

Sunday, March 10, 2013

Kembara #3 : Hiking! Gunung Lambak

Views
  
Selamat malam semua! Dah makan malam ke belum? Apa menunya? Mesti bestkan. Sepatutnya entry ni aku buat semalam (sabtu, 9/3/2013) tapi disebabkan semalam aku dah letih sangat jadi aku tak mampu nak menaip bagai ni jadi aku taip la malam ni.

Tepat pukul7 (eerrr takde la tepat sangatkan), aku dengan housemate aku bergerak menuju ke Kluang tapi sebelum tu kitaorang berhenti kejap sebab nak ambil sorang lagi kawan yang nak join hiking jugak. Erm bukan kawan aku pun tapi kawan housemate aku. Idea hiking ni dia (housemate) la yang plan. Aku ni ikut je, tak kisah. Daripada aku mengulingkan diri aku kat rumah ni lebih baik la aku kena cahaya matahari skit kan.

Erm kitaorang hampir sesat sebab first time pergi tempat tu. Walaupun ada orang tu pernah pergi (kawan housemate) tapi tetap sesat jugak sehinggakan aku buat u-turn kat tempat yang tak sepatutnya. Haishh! berani mati betul aku masa tu. Kalau korang ada masa tu comfirm korang mengucap banyak kali. Dan akhirnya kitaorang sampai.....

Mula2 aku excited, biasa la tu baru start nak naik kan. Semangatnya lain macam skit tapi bila aku start mendaki...Fuhhhh! sempot kotttttt.....

p/s : kelemahan aku........tak suka daki gunung yang terlalu mencanak.........




Thursday, March 7, 2013

Perhatian!!

Views
  



Selamat pagi dan selamat menjamu sarapan yang menyelerakan..

Jangan terkejut ye. "Perhatian" tu bukan suruh korang tumpu dengan apa yang aku taip tapi aku telah diberi "perhatian" oleh pihak yang bertanggungjawab mengenai soal kehadiran aku. Bulan 3 ni adalah bulan terakhir aku dalam penilaian tapi terkejut beruk bila aku dapat surat cinta dari pejabat pendaftar mengatakan aku ada masalah dalam soal kehadiran aku. Yup, kehadiran tu satu kelemahan buat aku. Bukan aku tak boleh nak datang awal tapi sikap aku yang sambil lewa tu kadang2 memakan diri sendiri jugak. Rumah aku pun bukan jauh sangat dari tempat kerja. Kalau tak nak naik motor pun, jalan kaki pun comfirm sampai tapi tula kan. Sikap sambil lewa tu menyusahkan aku. Mungkin dah jadi tabiat.

Monday, March 4, 2013

antara sejarah dan logik?

Views
  



Apa khabar dan selamat tengahari semua. Kita sedia maklum bahawa angka korban bagi wira kita semakin bertambah dari hari ke hari. Sampai bila situasi ini akan berakhir? Kita sendiri pun tak tahu.

Hari ni, dengan penuh tekun dan sabarnya aku "menelaah" situasi sejarah yang berkaitan dengan kesultanan sulu ni dengan bantuan encik google. Aku tak la percaya 100% maklumat yang aku dapat ni tapi sekadar tambah ilmu dan cuba membezakan antara satu artikel dengan artikel yang lain. Kalau benar kisah berakhirnya kesultanan sulu dan juga perjanjian "pajakan", aku sendiri tak dapat nak beri satu penyelesaian yang tepat. Ada sesetengah orang yang mengandaikan ianya suatu "penyerahan" dan bukannya "pajakan" serta sebaliknya. Sudah berapa banyak artikel aku cuba fahamkan tapi takde satu artikel pun cuba mengatakan perkara yang sebenarnya. Semuanya copy and paste. Aiyooo! Ada jugak aku cari buku "islam di filipina" untuk mengetahui tentang salasiah kesultanan sulu dan apa yang telah terjadi pada masa itu (erm sebenarnya aku tak baca lagi). Jadi mungkin aku boleh simpulkan selepas itu.

Yang buat aku 'marah' sedikit bila ada orang yang cuba menyalahkan antara satu sama lain dalam hal ini sehinggakan menarik kisah 'politik' dalam pergelutan yang pada pandangan aku semakin serius ni. Ingat, jangan jadikan pengorbanan wira2 kita itu dipandang sia2 saja. Cuba selesaikan walaupun aku tahu, pendamaian cuba dibuat tapi ditolak oleh pihak mereka. Orang luar/yang tidak tahu menahu, duduk jela diam2 ataupun berdoa agar bumi sabah di selamatkan. Tidak perlu rasanya untuk hebohkan pihak ini salah atau pihak itu yang salah. Berusaha itu penting dan kerajaan perlu pandai untuk bertindak sebab kita tidak berada di tempat kejadian. Lain la kalau korang ada bukti kukuh. Kalau ada bukti kukuh sekali pun tak payah la pong pang pong pang je yang lebih. Pergi la mahkamah ataupun tempat yang boleh memulakan soal siasat agar kebenaran di keluarkan.

Aku ada baca sesetengah maklumat yang mengatakan ini akan memecahkan islam kerana kita memerangi saudara islam kita sendiri. Pilihan kita ke itu? Bukan. Itu pilihan mereka. Mereka kata kita perlu bersatu dan tidak perlulah berebut tanah yang hanya dapat dirasa di dunia saja. Sebelum anda berkata sebegitu, pergi kat cermin dan tengok diri anda sendiri. Adakah malaysia sendiri sudah bersatu? Tepuklah dada dan tanyalah selera.

Walaupun kita dapat tahu ada penipuan di sebalik semua kejadian ini sekalipun adakah kita masih sanggup melepaskan sabah ke tangan mereka? Anda sendiri tahu jawapannya dan tahu menilai. Pertelingkahan tentang hasil bumi sabah juga dipertikaikan. Walaupun berapa banyak entri yang blog keluarkan pastinya tiada satu penyelesaian pun dapat dibuat melainkan malaysia menyerahkan sabah, mereka menyerah diri/berundur atau kedua2 negara ini mengisytiharkan perang. Maaf jika entri aku kali ni agak serius sedikit. Ini adalah pendapat peribadi aku dan masing2 punya pandangan sendiri. Aku hormat pandangan orang lain.


p/s : bagi la "dia" jadi PM, kesian aku tengok..