Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, December 14, 2015

Susah, memang susah.

Views

Assalammualaikum. Selamat malam semua..

Malam ni ada benda yang menganggu fikiran aku jadi susah sikit la nak lelapkan mata. Bulan ni memang bulan paling mencabar bagi aku. Sebelum ni pun ada juga tapi boleh hadap lagi la kan tapi bulan ni memangggggg...haishh sampai aku sendiri pun tak tahu nak luahkan melalui perkataan macam mana.

Sebenarnya ianya salah satu ujian buat aku. Ujian untuk menguji ataupun balasan yang tanpa sedar, aku ada buat kesilapan. Itu memang aku tak boleh nak pastikan. Apa yang berlaku pasti ada sebabnya. Untuk makluman, semua orang ada masalah masing², itu tak dapat dinafikan lagi. Lain orang, lain la masalahnya. Tapi satu nasihat yang aku nak bagi, korang jangan mengharapkan orang lain nak faham masalah korang. Jangan sesekali mengharapkan apa² pun walaupun orang tu dah faham sangat situasi kau, maksud aku, dia dah nampak masalah kau tu tapi masih lagi buat² tak faham.

Aku sebenarnya tak rasa kecewa sangat bila berhadapan dengan orang macam ni. Kita sendiri pun tak tahu, mungkin dia pun ada masalah sendiri juga yang membuatkan dia tak boleh nak faham situasi kita. Kan kita ada masalah masing². Macam mana kau mengharapkan orang lain faham situasi kau, macam tu juga pengharapan orang tu terhadap kau. Kita tak akan tahu, betul tak? Kita cuma fikir, "kenapa la dorang ni tak boleh nak faham aku, padahal kawan baik". Tolong, korang jangan fikir macam tu. Bak kata orang puteh, "think positive". Korang kena fikir macam tu untuk kebaikan diri sendiri sebab kalau korang menghadapi masalah ni dengan kawan baik korang, trust me..korang mesti gaduh atau ada unsur² nak bermasam muka.

Macam mana nak "think positive" kalau kita betul² mengharapkan orang tu faham situasi kita? Macam mana kalau kita betul² tak ada pilihan lain selain itu?

Hm kejap, aku fikir jawapannya dulu...

Okey. Macam ni jela. Ada masalah yang korang tak boleh nak lalui tanpa perhatian dari orang lain. Ya, aku faham. Aku ada dua cara. Ini kira dari pandangan aku jela. Kalau korang ada pandangan sendiri, jangan risau. Anda boleh lakukannya juga. Anda bebas untuk memilih. Hehe. Okey, yang pertama. Kalau korang memang tak boleh tahan sangat sampai perlukan seseorang untuk faham situasi hanya dengan mendengar, anda boleh bercerita masalah anda dengan orang yang anda tidak begitu rapat. Kenal tapi tak rapat. Cuma kena pastikan dia seorang pendengar yang setia la kan. Hehe. Dan juga pastikan orang itu tidak berkait rapat dengan orang yang anda kenal atau dengan kawan baik anda. Jadi masa tula anda boleh luahkan apa saja yang terpendam di dalam hati. Hm itu dah dikira mengumpat ke? Haha.

Okey, yang kedua adalah bersabar dan pastinya ada jalan untuk orang yang sabar. Kadang² kita akan jadi cepat marah kalau orang tak cuba nak faham situasi kita. Tak apa, abaikan saja semua perasaan yang macam tu. Bukan senang untuk menjadi senang dan bukan susah untuk menjadi susah. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Tak nama kehidupan la kalau semuanya senang, pasti ada susahnya. InsyaAllah, kita kena sentiasa mendoakan agar segala kehidupan kita dipermudahkan. Jadi masalah kita pasti dapat diselesaikan dengan mudah walaupun melalui jalan yang susah. Kita tak akan rugi apa pun kalau buat macam tu. InsyaAllah, kalau kita lebih sabar. Allah akan kurniakan bantuan yang kita sendiri tidak akan menyangka.

Jadi kata akhir dari aku, berhati² dalam menjalani kehidupan seharian. Ianya mungkin tidak seindah drama akasia tapi insyaAllah, mungkin ianya secantik iman yang boleh membawa kita ke syurgawi.

p/s: terima kasih pada orang yang membantu aku tanpa tahu masalah yang aku hadapi saat ini. Sangat bersyukur sebenarnya. InsyaAllah, bantuan Allah itu sentiasa ada. Jadi, rajin² ingat Allah kerana itu mungkin salah satu teguran untuk kita yang tengah leka.

Post a Comment