Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Thursday, August 15, 2013

Dugaan di hari raya

Views
  


Selamat pagi semua. Apa khabar,sihat? Aku? Alhamdulillah,sihat. Cuma hari raya kedua aku diserang sakit perut bertubi-tubi. Nak kata banyak makan sangat rasanya biasa2 je. Apa2 pun masih belum terlambat untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya semua! 

Dalam kegembiraan yang disambut oleh semua umat islam,kita dikhabarkan tentang pergolakan yang makin menjadi-jadi di Mesir. Aku tak mampu nak cakap apa,cuma doa saja yang aku sampaikan. Moga mereka sentiasa kuat dan tabah. Itulah yang dinamakan "menikam dari belakang". Ya,mereka hanya berani ketika 'berperang' dengan orang yang tidak bersenjata. Mereka patut malu. Menyerang ketika umat islam sedang khusyuk melakukan solat. Menyerang secara tersembunyi. Entah datang dari mana peluru yang tiba2 menembusi ruang kepala. Astaqfirullahhal'azim.........Tak mampu aku tengok mereka yang terkorban. Kejam!

Dalam pada itu juga aku juga dikhabarkan tentang tahap kesihatan seorang sahabat aku. Dia baru saja melahirkan seorang bayi lelaki tetapi masih belum cukup bulan jadi bayinya masih lagi di bawah pengawasan doktor. Sudah la bayinya masih lagi di tahap bahaya, dia pula disahkan mempunyai tumor di kepala dan dikenhendaki melakukan pembedahan dengan secepat mungkin. Ya,aku tergamam sebentar ketika berita itu disampaikan. Siapa sangka,seorang gadis kecil dan ceria tiba2 menghidapi penyakit tersebut. Malam tadi tidak henti2 kami berbalas mesej. Tiap kali mesej dia muncul,tiada ayat yang mampu untuk aku menenangkannya. Ya,aku hanya mampu berkata tapi dia yang menanggung. Rasa macam tak layak langsung untuk bagi dia semanga.
 
Dua berita yang sangat meruntunkan hati dan perasaan aku tatkala yang lain tengah seronok melayari Syawal yang diraikan selama 'sebulan' ini. Ajal dan maut tu sentiasa ada di hadapan mata cuma tunggu masa dan waktunya saja. Jika sudah tiba,menyesal pun tidak berguna dan masa tidak mungkin berpatah kembali.
 
 
Mari tingkatkan iman dalam diri. InsyaAllah,bukan untuk anda saja tapi diri ini juga kerana sering alpa dan juga terleka. Terleka dengan dunia yang sementara.
 
p/s : Takutnya aku pada kematian. Ada apa pada kematian? Kematian yang akan menentukan kita akan menduduki syurga ataupun neraka. Itu saja? Tidak. Moga kita jadi kesayangan-Nya. Kesayangan siapa? Kesayangan Allah S.W.T.. Amin.......

Post a Comment