Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Thursday, May 14, 2015

Muhasabah Diri

Views
 



Selamapt pagi semua. Alhamdulillah,kita masih lagi mampu menghirup udara untuk meneruskan hidup yang penuh dengan pancaroba ini. Semalam adalah hari yang mencabar mental dan fizikal aku. Semalam aku kehilangan dompet dan ianya adalah kali pertama terjadi dalam hidup aku. Pernah terjadi pada diri anda sendiri? Agak2 apa yang kita rasa macam tu? Takut, terkejut, semua ada.

Disebabkan ini kejadian pertama buat aku,aku menangis tak terhingga semalam. Meluahkan perasaan pada Ummi dan Ayah. Betapa kecewanya aku pada kelalaian dan kecuaian sendiri. Menangis? Perlu ke nak menangis? Haha. Aku pun malu nak mengaku tapi itulah yang terjadi. Kalau kaya, hilang duit sikit apa la sangat kan. Aku sejenis orang yang mengambil berat dalam semua hal. Aku tahu, dalam dunia ni mana nak cari orang ikhlas. Mungkin hanya dua, tiga orang je dalam dunia ni macam tu.

Dalam masa yang sama,aku masih bersyukur. Ada orang yang menjumpai dompet aku. Alhamdulillah,barang penting semuanya masih ada cuma duit saja tiada. Hm bukan rezeki aku agaknya kerana kebetulan aku baru saja dapat duit agihan atas kemenangan kumpulan aku jadi memang takde rezeki aku untuk guna duit tu. Aku redha. 

Bila difikirkan semula,ujian Allah untuk aku belajar bersabar dan menenangkan hati. Cuba berfikiran waras dan positif. Alhamdulillah,akhirnya Allah berikan kesenangan kepada aku dengan sedikit ujian juga supaya aku sentiasa tidak berprasangka buruk pada orang lain dan bersyukur dengan apa yang aku perolehi. Biasa la,kadang2 kita sebagai manusia ni. Lupa dengan apa yang dia buat sehingga kesannya kembali kat kita balik. Ada orang belajar dari ikhtibar dan ada orang hanya lepas tangan. Apa yang penting,apa yang dia nak sudah berada di depan mata.

Kepada orang tersebut, fikirkanlah apa akibat korang ambil duit tu? Korang tak fikir takut sebab korang tak tahu apa yang akan jadi kat korang pada masa hadapan nanti. Kalaulah kita boleh nampak apa balasan yang kita dapat,comfirm korang nak buat jahat sikit pun korang tak berani tau. Aku pun tak tahu nak halalkan ke atau tak sebab benda ni terjadi pun sebab dari kecuaian aku sendiri. Biarlah Allah je yang tentukan dan aku harap sangat orang tu,kalau dah sedar. Cepat2lah bertaubat. InsyaAllah, Allah Maha Pengampun.