Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Thursday, November 21, 2013

Pabila masanya telah tiba.

Views
  



Selamat pagi semua. Apa khabar semua? Diharap semuanya dalam keadaan baik dan sihat walafiat. Amin. Memandang sekarang tengah hangat pasal pemergian seorang pelajar yang dengan tiba-tiba mengejutkan kita yang mungkin masih lagi dalam keadaan bermimpi di siang hari. Ahmad Ammar. Ya, aku pun tak kenal siapa dia dan aku pun tak boleh nak bercerita apa pun tentang dia. Apa yang aku boleh cakap sekarang adalah, aku sangat cemburu dengan dia. Ya, sangat cemburu. Dia sangat bertuah sebab dapat aturan hidup sebegitu rupa. Kita tak bertuah ke? Bertuah tapi kita tak gunakan peluang yang ada. Allah telah menggerakkan hatinya untuk keluar dari zon selesa  untuk menimba ilmu dan membantu saudara islam. Umur dia berapa? Ah! Baru 20 tahun. Bertambah cemburu aku.

Aku selalu fikir yang aku sedang dalam keadaan kesuntukan masa. Aku sentiasa nak buat sesuatu perkara jika peluang ada di depan mata tapi disebabkan ayat ini, "Ala kau jangan risau, kau muda lagi. Banyak lagi peluang kat luar sana". Mudah pemikiran mereka. Ya, memang perlu berfikiran terbuka dan positif tapi tahukah kita apa yang terjadi setiap minit selepas ini? *geleng kepala*. Kita tak boleh serahkan sebulat-bulatnya hanya kepada Allah. Di atas kain putih, kita yang akan corakkannya barulah Allah yang akan tentukan. Dimanakah usaha kita untuk melangkah ke hadapan? Nak tunggu tua baru usaha sehabis mungkin? Aku hanya pandai dalam berkata-kata bukan? Adakah aku juga bertindak? Aku juga seperti kalian, masih lagi dalam keadaan mamai. Masih lagi menunggu seseorang untuk *memukul* dan menyedarkan aku dari lena yang panjang dan masanya telah pun tiba. Mata yang hampir tertutup kini mulai celik-seceliknya.

Peluang itu sentiasa datang tanpa jemu tapi kita je yang nak taknak untuk menyambutnya. Rugikan kita? Tak cuba usaha untuk merebut peluang yang datang tanpa dicari. Bertuah kita sebenarnya tapi kita sendiri tak nampak. Kita nampak orang lain bertuah tapi kita sebenarnya yang lebih bertuah kerana peluang itu datang berkali-kali. Sayang benar Allah kepada kita. Tak gitu? Adik Ammar bertuah sebab merebut peluang dalam satu nafas dan terus bertekad. Kita? Masih lagi berfikir-fikir. Masih lagi ragu-ragu, bukan? Berubah secara perlahan itu lebih baik dari tak berubah langsung kan?

Jangan menyesal bila malam ni kita tidur dan keesokkan paginya pabila celik mata, kegelapan yang akan menyambut kita. Rasa takut tak? Mesti dalam hati menjerit, "aku taknak mati lagi". Sangat menggerunkan. Aku sebolehnya, setiap hari aku akan buat semua perkara dengan sebaik mungkin supaya di kemudian hari tiada penyesalan buat aku. Aku jadikan hari ni dan setiap hari adalah hari-hari terakhir aku sehingga aku dijemput oleh-Nya. Bukan aku meminta tapi aku cuba bersedia. Bersedia bertemu dengan Maha Pencipta dalam keadaan sebaik mungkin. Dulu aku takut bila sebut mati tapi rasanya sekarang ni tak dah kot. Berusaha buat yang terbaik moga tiba masanya, aku juga ingin tersenyum di akhirnya. InsyaAllah....


p/s : Al-Fatihah untuk Allahyarham Ahmad Ammar dan takziah buat keluarga beliau. Moga dia ditempat dikalangan orang2 yang bertaqwa yang menuju ke syurga. Kagum dengan anak muda ini. Moga dia di jadikan inspirasi kepada anak muda zaman sekarang. Guna peluang yang ada dengan bijak. Jangan asyik pergi Villa Nabila je..huhu!

Monday, November 11, 2013

Ke'busy'an & Ke'tired'an

Views
  



Selamat hari isnin semua!! Hari yang dipenuhi dengan kebluran yang melampau sebenarnya. Bagi aku la kan yang dah lama sangat tak menapak kat dalam opis ni. Eh pergi mana? Baru-baru ni memang aku agak sibuk dengan aktiviti luar opis. Jadi meh la aku cerita aktiviti yang aku jalani dalam beberapa bulan ni. Cerita yang aku usaha pendekkan dan InsyaAllah tak ada yang tertinggal satu huruf pun. Complete dari A sampai Z. Yela, memandangkan labah-labah terover suka buat sarang kat blog aku ni, biar cerita aku kali ni nampak panjang skit. Jadi silalah rajinkan diri anda tu untuk membaca dengan penuh kesabaran ye. Haha!

Okey, pada 21hb September lepas telah berlangsungnya Konsert 20tahun Uni aku. Haa gempak gitu, siap ada konsert kan. Agak besar jugak perbelanjaan yang dikeluarkan dan bukan saja pada pandangan aku, korang pun akan kata benda yang sama kalau mendengar jumlah yang telah dihabiskan hanya dalam satu malam saja. Membazir. Yup, sangat membazir tapi apakan daya aku. Aku ni staf biasa je dan tak mampu nak memutuskan sebarang keputusan pun. Maafkan aku sebab aku tak boleh nak keluarkan jumlah tersebut. Bak kata orang, rahsia kerajaan. Haha! 

Malam tu ada persembahan hebat dari Orchestra NUS (National University of Singapore). Sangat hebat. Kagun aku, sampaikan aku 'ada hati' nak join orchestra padahal alat muzik pun tak reti nak main. Ada hati la sangat kan. Haha! Tapi itu bukanlah topik utamanya. Haa kehadiran Anuar Zain dan Alya yang menghangat pada malam tu. Jadi pastinya anda boleh bayangkan berapa banyak Uni aku dah berhabis pada malam tu jika melibatkan penyanyi tersohor tanahair. Tersohor ke? Teettttt!!