Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Tuesday, July 30, 2013

Selamat Hari Jadi!

Views
        
 
 
Hari ni 30 Julai 2013 bersamaan dengan 21 Ramadhan 1434. Alhamdulillah,aku masih diberi peluang untuk bernafas di bumi-Nya ini. Segala kesyukuran aku panjatkan kepada-Nya. Moga diampunkan dosa dan sentiasakan tetapkan hati aku untuk sentiasa beristiqomah menuju ke jalan-Nya. Terima kasih pada yang wish kat aku. Sayang korang sangat2. Aku harap hari2 yang mendatang lebih menggembirakan aku. Moga aku akan jadi anak dan hamba yang solehah. Doakan aku. Mohon diberi ketabahan dan kesabaran dalam menjalani segala ujian-Mu. Moga ketemu dengan seseorang yang dapat memeriahkan lagi keluarga ku. InsyaAllah......


Monday, July 22, 2013

Yang Terakhir kali

Views
   





Selamat pagi semua. Alhamdulillah,syukur kerana masih lagi bernafas dan dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh ketenangan. Jangan lupa, doakan saudara2 kita yang berada di sana. Moga mereka kuat dan terus tabah. InsyaAllah, doa kita pasti akan mengiringi mereka berjuang untuk menegakkan agama yang suci ini.

Sekarang ni aku menaip dalam keadaan yang tidak tentu arah. Aku pun malas nak imbau kenangan lama sebab kenangan tu telah dihapuskan begitu saja tanpa berfikir terlebih dahulu. Kenangan yang sering menyakitkan hati bila difikirkan. Mungkin ini kali terakhir untuk aku bicarakan soal ini.

Komuniti ILuvIslam. Setelah lama nama itu tidak meniti di bibir aku, kali ini aku cuba kuatkan hati untuk menyebutnya. Terasa sakit hati tatkala berbicara soal ini. Apa yang dia fikirkan selama ini? Apa yang cuba dia tonjolkan? Apa sebenarnya niat dia? Sekadar mempermainkan perasaan orang? Hebat! Itu saja yang mampu aku katakan. Lepas satu, satu tindakan yang dia lakukan. Kalau rasa tidak yakin dengan apa yang dilakukan, jangan lakukan langsung. Tahukah dia, beratus-ratus harapan musnah hanya dengan sekelip mata? Gembirakah dia? Mari kita bertepuk tangan. Marah? Tidak. Mungkin kecewa. Kecewa dengan sikap yang langsung tiada hormat dan tidak profesional. Dia dah berjaya. Ya, Allah mengizinkannya berjaya. Kerana apa? Kerana adanya kami. Kerana adanya niat untuk mengubah generasi baru. Apa akhirnya? Dia sendiri yang keluarkan cahaya dan dia sendiri menggelapkannya. Tepuk tangan lagi sekali. Ingin saja aku memerlinya. Ingin saja aku ajukan bermacam-macam soalan di MukaBukunya. Kenapa? Mengapa?

Kejayaan apakah yang dia pegang sekarang ini? Kejayaan apa! Astaqfirullah'alzim. Ya, aku sudah melampaui batas. Kenapa? Tanyakan padanya kenapa? Pasti dia juga tiada jawapannya. Benar. Tiada jawapannya. Aku berterima kasih kerana Allah telah menjadikan dia sebagai orang tengah untuk aku menuju ke jalan-Nya. Dulu, doaku hanya untuk dia. Dan kali ini, aku harap dia dapat bergerak dengan doa yang mungkin dapat mencelikkan matanya yang mungkin hampir buta. Pergi! Jika kejayaan itu yang kau cari. Aku di sini akan sentiasa akan berdiri di sini, menantikan jika suatu hari nanti kau kembali sambil menghulurkan tangan. Tangan yang akan menyambut dengan penuh kemaafan. Kemaafan yang penuh dengan tulus ikhlas. Sedarlah wahai tuan, sedarlah wahai sahabat, sedarlah wahai hamba Allah. Berharap kau bertemu jalan yang engkau cari.


p/s : Mungkin ramai yang tak faham dengan entri aku kali. Tak mengapa sebab hanya orang yang terlibat je yang faham. Di sini aku selitkan post yang aku publish semasa gembiranya aku dengan kehadiran Komuniti ILuvIslam ni kat sini dan kesedihan yang aku alami ketika kejatuhan forum ini kat sini. Peristiwa ni aku jadikan pengajaran yang tidak ternilainya buat aku. Pengajaran tentang keikhlasan kerana Allah atau sebaliknya. Waallahu'alam...

Maaf, jika post ini agak keterlaluan. Astaqfirullahhal'azim. Aku hamba yang berdosa.


Friday, July 19, 2013

Imbau #6 : Siapa Yutaka Tani?

Views
   
Selamat pagi semua. Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi kerana kita masih lagi mampu untuk berpuasa pada hari ni. Moga kita dapat berpuasa lagi pada esok hari, amin.

Okey, sebelum ni aku asyik buat entry #Imbaun ni pasal nahas, tragedi la dan kisah ngeri je. Hari ni aku nak ubah skit. Jom kita cuba #Imbau sejarah negara kita iaitu Malaysia yang mungkin ramai di kalangan kita pun tak tahu tentang kisah ni. Kisah ni memang ambil masa juga aku cari sebab aku lupa namanya tapi akhirnya aku dapat juga. Sorry la, aku terpaksa kopi dan teh (copy dan paste) je artikel ni sebab aku rasa penulisan dia lagi mudah untuk di fahami. Tak payah la aku susah2 nak fikir buat ayat. Hehe.

Siapa Yutaka Tani? Korang tak tahu? Serius? Jom, kita pergi ke era ketika Perang Dunia Kedua.


Wednesday, July 17, 2013

Berbuka

Views
  



Selamat pagi semua. Apa macam puasa hari ni, okey? Aku buat masa sekarang ni okey je, takde masalah apa2 lagi dan diharapkan ianya berterusan, InsyaAllah. Aku rasa topik aku hari ni sebenarnya tak elok publish masa pepagi buta ni kan tapi memandangkan semangat nak menaip tu tinggi jadi korang terima la seadanya ye. Mohon kuatkan iman anda. Hehe.
 
Hari minggu lepas, aku bertolak balik rumah kakak aku disebabkan kehadiran orang penting dan orang yang tersayang. Siapa? Mesti la Ummi dan Ayah aku. Dorang siap bawa sekali dengan si kecik ni.


Yeaa!! Zafar ada....

Walaupun dua orang lagi tu takde (si kakak & abang), takpe la. Dapat tengok adik pun cukup la. Tu pun dah buat rindu aku terubat. So kembali semula ke topik asal. Hari yang dorang sampai tu, aku cepat2 buat plan. Kononnya nak berbuka kat luar. Sebenarnya dah lama tak makan kat luar dengan family. Yela, jumpa pun sekali dua je. Itu pun aku memerap kat rumah je sebab aku lebih suka macam tu. Terasa dekat dengan family. Daripada aku keluar dengan kawan2, lebih baik aku tengok muka Ummi dan Ayah puas2. Lepas rindu katanya. Cerita macam2 bila dah jumpa. Hehe. Akhirnya, kita orang pilih berbuka kat Awea Seafood kat area Sungai Merab, Bangi. Haa kalau ada sesiapa yang stay sana, korang mesti tahu kan kedai makan kat atas bukit depan petronas tu. Kat situ la aku dan family berbuka. Seronok sangat!


walaupun menu simple tapi sangat bermakna

Itu kisah kali pertama aku berbuka. Semalam adalah kali kedua aku berbuka kat luar dengan kawan opis aku. Memandangkan ni kali pertama aku sambut Ramadhan kat johor jadi secara automatiknya ni jugak kali pertama aku berbuka dengan diorang. Pilihan kitaorang kat Kluang. Amboi, jauh sungguh berbukanya sebab aku stay area Parit Raja jadi jauh la jugak Kluang tu. Kitaorang makan kat My BBQ, dalam Kluang Mall. Hm boleh la,aku rasa macam biasa je tapi udang dia memang sodap. Manis sangat!! dan........aku masih tak puas makan. Mungkin tak kena selera aku kot masa tu. Entah. Apa2 pun memang terbaik la.


Sebelum
Selepas

Nampak tak kerangkusan kami? Haha. Apa2 pun Syukur, Alhamdulillah. Allah beri peluang untuk aku makan semua tu. Yang lawaknya, bila balik kitaorang sesat. Yela, masing2 jarang pergi Kluang tu. Maunya tak sesat. Hehe. Kalau korang yang tak pernah cuba tapi nak cuba, sila2 kan la. Comfirm koran puas hati.


Setakat ni jela aku berceloteh pasal makanan ni. Iman aku plak yang tak kuat. Haha. Haa air liur korang dah keluar dah tu. Cepat lap, nanti orang nampak malu je. Jangan marah. Huhu!

p/s : Salam Ramadhan.

Tuesday, July 16, 2013

Imbau #5 : Tragedi feri karam Sungai Kerian

Views
     
 
 
Selamat tengahari semua! Dah lama aku tak buat entry #Imbau ni. Setelah berhempas-pulas cari kenangan yang best dan tragik, akhirnya mata aku ni tertumpu pada kisah ini. Kisah ni di 'publish' oleh The Malaysian Insider pada tahu lepas (2012) jadi masuk tahun ni, kisah ni dah berlaku 41tahun dulu. Sebenarnya aku cuba sedaya upaya cari kisah kat area perak dan kisah Sungai Kerian nila jadi pilihan aku. Mari kita hayati kesedihan mereka saat itu.
 


Mengingati mangsa feri karam Sungai Kerian


14 SEPT — 13 September mungkin seperti hari-hari lain yang berlalu, tetapi pada tahun 1972, hari ini adalah satu tragedi yang telah melumpuhkan seluruh Parit Buntar kerana peristiwa feri karam yang membawa pada kematian 27 orang di mana 25 daripadanya adalah pelajar sekolah. Sungai Kerian menjadi saksi kejadian tersebut dan lebih menyedihkan kedengaran tagisan dan jeritan budak sekolah yang terperangkap dalam van sedikit demi sedikit hilang ditelan arus deras dalam peristiwa feri karam 40 tahun yang lalu seolah-olah baru berlaku.

Hari ini Bandar Bharu (Kedah) dan Parit Buntar (Perak) dipisahkan dengan Sungai Kerian, bezanya 40 tahun yang lalu perhubungan antara dua pekan kecil ini ialah melalui feri tarik yang diikat dengan sistem pulley dan ditunda oleh bot kecil dari belakang. Kesibukan feri ini selalunya ialah pada waktu anak-anak ke sekolah kerana itu sahaja yang menghubungkan antara Bandar Bharu dan Pekan Parit Buntar. Semasa peristiwa itu berlaku hari ini, hujan dikatakan lebat dan arus sungainya deras sehingga salah satu tali yang memastikan keselamatan supaya feri tidak dipukul arus putus. Semasa itulah muncung feri mula tercuram sedikit demi sedikit sehingga bas yang berada di atas feri secara perlahan-perlahan menjunam ditelan arus deras. Kisah van yang terkunci dan tidak dapat dikeluarkan mereka yang berada di dalam sedangkan orang lain yang berada di kedua belah sungai hanya dapat melihat dari jauh menambahkan kepiluan kisah ini.

Masihkah ada masa untuk kita?

Views
  
 
 
Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

  •   Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

  •   Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

  •   Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

  •   Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

  •   Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

  •   Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

  •   Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

  • Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

  •   Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

  • Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

Monday, July 15, 2013

Berita Gembira!

Views
  
Salam Ramadhan semua!! Puasa tak hari ni? Aku baru perasan yang post aku untuk bulan ni hanya 1 je!! Nampak sangat aku dah tak berapa rajin untuk taip-menaip. Bukan malas tapi takde benda yang menyeronokkan untuk aku kongsikan. Haa tapi hari lain sikit. Ada berita yang sangat menggembirakan aku. Sangat!

Benda ni baru je terjadi pagi tadi, mengenai seorang sahabat masa sekolah dulu, merangkap best friend aku. Aku yang tengah takde buat apa tadi, memandangkan kerja aku dah tak berlambak jadi aku gunakan kesempatan ini untuk bersenang-lenang kejap. Hehe. Jangan marah bos.

Tiba2 dia ber' WeChat dengan aku. Terkejut jugak la kan sebab sebelum ni aku je yang selalu cari dia. Ehem, nampak sangat aku ni banyak masalah kan. Huhu! Eh takde la, bukan masalah terok sangat pun tapi aku ni memang seorang pelupa sikit. Kalau ada kawan yang add facebook aku tapi aku tak kenal, dialah tempat rujukan aku. Dia pun dah faham perangai aku, memang senang lupa. Walaupun kawan satu kelas. Adehh! Nak buat macam mana kan, bukan kehendak aku pun tapi memang ramai yang kenal aku. Aku je yang tak kenal diorang. Kecik hati diorang kan. Hehe.

Thursday, July 4, 2013

Final Piala FA ~Kelantan vs JDT~

Views
  
Selamat Tengahari semua. Hari ni aku rasa sejuk sangat. Mungkin kat luar tengah hujan kot. Mungkin jela. Yela, bila dah dok dalam ofis ni. Apa je yang nampak kan.

Okey, dipendekkan cerita......Apsal sekarang asyik dipendekkan cerita je ye. Dah malas nak update blog ek? Mungkin la. Macam dah takde idea nak taip banyak2 tapi aku cuba la kan untuk entry kali ni.

29hb Jun 2013 hari tu telah berlangsungnya Final untuk Piala FA iaitu pertembungan pertama kali buat Johor Darul Takzim (JDT) & Kelantan. Pada pandangan aku, JDT mengambil peluang yang cepat apabila muncul di final untuk tahun pertama selepas kemunculan mereka semula. Bagus2. Aku rasa sekarang Bola Sepak Malaysia dah semakin ada kemajuan lebih2 lagi buat penyokong setiap pasukan. Hebat, sangat hebat! Tapi..haa masih ada tapinya tu. Mutu bermain masih ditakok yang sama. Aku tahu, aku bukanlah pemain bola yang hebat. Main pun tak pernah. Main bodoh2 tu ada la kan. Aku tahu, susah main bola ni tapi kalau dah terlatih bertahun2 takkan masih takde kemajuan, betul tak? Kita abaikan pasal tu dulu. Itu bukanlah topik utamanya.

Okey, walaupun aku berasal dari perak dan membesar di kedah. Sebelum ni pun aku ada bagitahu yang aku penyokong tegar pasukan Seladang & HijauKuning. Kali ini ada satu lagi pasukan yang mungkin akan ditambah dalam list aku. Kenapa JDT? Itulah soalan yang kebanyakkan diajukan kat aku. Jawapan mudah je. Dah sekarang aku stay johor, mestilah aku sokong JDT kan tapi bukan kerana pemain "star" dia tu tapi disebabkan penyokongnya. Penyokong? Motif?

Haha! Aku dapat lihat dengan mata kepala aku perbezaan diantara penyokong JDT dan kelantan pada malam tu. Siapa lagi hebat? Pastinya pujian itu aku lontarkan pada penyokong JDT. Ala dah sokong JDT, comfirm la puji diorang. Serius, bukan. Niat aku datang stadium bukan untuk tengok game sangat pun tapi aura para penyokong membuatkan hati terikut 'excited' nak join. Tak percaya? Terpulang.