Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Thursday, April 25, 2013

Imbau #3 : Pompei, Mengulang sejarah kaum Luth

Views
  


Selamat pa....eeerrr...petang semua!! Eh cepatnya masa berlalu. Poyo je kan. Sebenarnya habis kerja ni aku plan nak balik kampung..huhu! Bersemangat Mak Jemah. Tapi petang ni aku singgah rumah kakak aku dulu, esok baru balik perak.





Tahu kisah Kota Pompei? Haa moh kita sama-sama kembali ke masa dahulu, Sekitar abad-6 sebelum masihi. Kota ni dibangunkan oleh Osci atau Oscan iaitu satu kelompok masyarakat di tengah Itali. Pompei menjadi kota yang berkembang pesat dan maju dari segi pembangunan tetapi di sebalik kemajuan itu terselit kisah yang mengimbau kita tentang sejarah kaum Luth. Masih ingat macam mana kehidupan kaum Luth? Haa kalau korang tak ingat korang refresh la sendiri ye.



Wednesday, April 24, 2013

Imbau #2 : Tragedi Kejam 1984

Views
  
 
Selamat pagi semua. Wah tengah sibuk buat kerja ke buat apa tu? Aku? Ada je kerja tapi biasa la, selalu buat-buat tak nampak je kerja yang tengah berlambak kat depan mata ni (sila jangan contohi sikap aku)..hehe

Pada pagi rabu yang sangat nyaman ini, sekali lagi aku buka entry imbau kes-kes yang pernah terjadi dahulu kala. Tidak kisah la kat negeri mana pun. Kalau korang ada tragedi best-best, moh la kongsi dengan aku. Aku ni sekarang dah jadi macam CSI plak sebab sibuk siasat dengan bantuan enchik google. Terima kasih ye. Haa tak pasal-pasal je hari ni aku ada dua entri. Jangan marah ye.

Apa yang terjadi pada tahun 1984? Tahun yang semestinya tiada lagi kemunculan aku di dunia ini. Kenapa? Apa yang dah terjadi? Sabar. Aku nak cerita la ni. Pastinya rakyat johor pun tahu kisah sedih yang menimpa dua beradik yang telah dibunuh dan disumbat di dalam lubang tandas. Kejam? Tersangat la kejam. Serius!

Wordless Wednesday

Views
   





..Itulah aku..

^____^

Tuesday, April 23, 2013

Satu Teguran

Views
   


Selamat pagi semua. Dah sarapan ke? Harap pagi ni kita makan makanan yang berkhasiat untuk tubuh badan supaya dapat menambahkan tenaga di kala melakukan kerja tidak kira di mana saja tempatnya.

Setelah hampir seminggu juga aku diserang "sakit" yang aku sangkakan tidak akan hadir setelah hampir beberapa bulan "sakit" itu aku tinggalkan. Ya, ini bukanlah kali pertama buat aku. Ianya kali kedua dan kali ini ianya amat mencabar kerana tiada orang tersayang disamping aku. Kalau dulu ada juga la kakak yang jaga tapi kali ini aku memang kena kuatkan hati sepanuhnya. Susah sebenarnya nak yakinkan sakit yang kita hadapi tanpa bukti yang kukuh. Ya, aku tiada bukti tapi sakit itu tak mungkin dapat aku sembunyikan. Tak akan boleh.

Monday, April 15, 2013

Maulidur Rasul+Khatam Al-Quran

Views
   

Selamat pagi semua dan harap semuanya baik-baik sahaja..

Maulidur Rasul

Pada 1 March 2013 telah berlangsung perarakan Maulidur Rasul. Tiada apa yang aku nak ceritakan kat sini sebab kita buat acara yang sama hampir setiap tahun tapi yang lainnya aku berarak kat tempat baru, itu je..hehe..jadi aku sertakan sedikit gambar buat tatapan. Si tukang tangkap gambar comfirm la takde muka dalam ni. Itulah perkara yang patut dikorbankan oleh si penangkap gambar.





Friday, April 12, 2013

Imbau #1 : Tragedi Pesawat Boeing 737 MH635

Views
   

Selamat pagi dan salam jumaat semua. Moga kita sentiasa berada di bawah lindungan-Nya.

Bersempena hari jumaat yang mulia ni, aku nak buat entri lain dari yang lain sikit. Mungkin jeles dengan Aida Omar yang sering mengeluarkan kisah-kisah misteri. Jangan marah ye, *senyum*. Mungkin dari kisah ni kita sentiasa di ingati bahawa ajal itu pasti dipanggil tidak masa, waktu dan tempatnya. Disebabkan negeri yang aku duduki sekarang adalah Negeri Johor jadi tak salah untuk aku mengorek salasiah berkenaan negeri ini.

Walaupun masa kejadian ni aku masih belum dilahirkan tapi ianya cukup meragut separuh jiwa aku untuk berkongsi rasa sedih atas tragedi yang terjadi ini. Lebih-lebih aku takut sangat bila ianya melibatkan pesawat. Tak tahu kenapa sehinggakan aku pernah bertanya pada mak aku, " ummi, macam mana ye perasaan orang yang dalam pesawat bila dorang tahu pesawat dah nak terhempas?". Aku rasa perasaan mak aku tatkala itu macam nak bagi pelempang je kan sebab soalan tu tak sepatutnya aku tanya. Biasalah, nama pun budak-budak kan..huihuihui. Tapi mak aku jawab pendek je. "Ingat Allah, InsyaAllah kita pasti sedia menghadapinya".


Thursday, April 11, 2013

..54..

Views
  





Teknologi masa kini

Views
  
Alhamdulillah, selamat pagi dunia. Moga hari ini lebih baik dari semalam, InsyaAllah...

Hari ni saja aku buka topik macam ni. Nak buka topik pasal politik macam bosan je kan jadi aku cerita la pasal benda ni memandangkan kita sedang dilimpahi dengan pelbagai teknologi. Agak kagum dengan kemajuan sekarang tapi ada juga sesetengah pihak yang menyalahgunakan teknologi yang semakin canggih ini. Kita tak boleh nak salahkan mereka. Kalau kita salahkan mereka, mengapa wujudkan teknologi sebegini? Orang tu takde otak? Mungkin. Tapi hari ni bukan itu yang aku ingin ceritakan. Aku ingin bercerita tentang kemeriahan teknologi yang kita gunakan sekarang yang dulunya tiada kepentingannya tapi buat orang zaman sekarang, tiada teknologi tiadalah nikmatnya.

Laman Sosial
Mari aku mulakan dengan laman sosial yang digilai pada zaman sekarang ni. Waktu zaman sekolah dulu yang paling popular sekali adalah laman chatting. Aku pun dah lupa nama laman tu. Tak salah aku MRC ke apa erk. Tak pasti tapi laman tu memang jadi fenomena suatu ketika dahulu. Siapa yang tak tahu memang sangat ketinggalan zaman. Kemudian barulah munculnya friendster. Aku kenal Friendster masa aku baru je masuk kolej. Aku memang ketinggalan masa tu tapi tak lama sebab Myspace datang cuba mengugat kehebatan Frinedster.


Wednesday, April 10, 2013

Musim Kekalahan

Views
  
Selamat pagi semua dan Alhamdulillah, pagi ni kita masih lagi mampu untuk bernafas di bumi Allah yang indah ini.

Tajuk entry aku kali ni nampak sedih kan? Nampak je tapi tak rasa pun..kuikui..Okey, aku pun malas nak memanjangkan story aku ni jadi aku cuba sedaya upaya untuk memendekkan apa yang telah dipendekkan. Hurm bahasa apa yang aku guna tu ye. Yela, aku buat entry ni kat opis. Banyak plak orang lalu lalang kan. Biasa la, aku ni macam negeri Melaka yang sering menjadi tempat laluan kapal dan tempat persinggahan. Ibaratnya macam tula kan jadi korang comfirm boleh faham. Kalau korang tak boleh faham jugak silalah selak balik buku sejarahnya. Harap maklum.

Okey, berbalik pada persoalan "kekalahan" tadi tu. Bak kata orang, kalah sekali tak bermakna kalah selamanya. Sekarang ni kat "uni" (universiti) aku tengah hangat pasal karnival sukan. Nak taknak, memang aku kena join sebab ramai yang tak berapa layan sangat pasal sukan ni. Last sukan aku rasa masa kat tempat kerja lama aku. Masa tu aktif dengan futsal dan badminton tapi sempat training jela sebab aku dah dapat kerja baru (kerja sekarang).
First game aku masuk adalah badminton. Kalah.
Second game aku masuk adalah karom. Kalah.
Third game aku masuk bola jaring. Masing dalam proses permainan.
Fourth game aku mungkin akan masuk bola padang. Gulp! Game tu minggu depan.

Jadi bila buat ringkasan macam tu korang pun boleh agak betapa tak handalnya aku dalam sukan..kuikui..Jenis aku, kalah ke menang ke aku tak berapa nak heran sangat, asalkan aku dah boleh join tu kira okey la kan. Ada la jugak keluarkan peluh. Daripada aku asyik buat kuak lentang kat rumah, ada jugak aktiviti aku nak buat.

Bola jaring aku rasa aku akan kalah walaupun game semalam menunjukkan betapa sengitnya tapi comfirm kalah..harharhar! Tak baik aku buat macam tu. Untuk bola padang pun comfirm aku kalah jugak. Belum start pun aku dah tahu memang kalah la sebab aku tak reti main langsung..harharhar! (bajet gelak bangga). Bola tampar dengan tarik tali je yang menang. Yang lain.........Hampeh! harharhar!

Okey la, aku rasa lebih aku stop je. Nanti lagi aku cerita gelak aku akan makin bertambah..harharhar! See!!!!! okey bye..

Tuesday, April 2, 2013

1april penentu segalanya

Views

Assalammualaikum semua dan selamat pagi.

Sepatutnya entry ni aku buat semalam tapi disebabkan dorang kata unit aku kena tukar komputer jadi aku karang la hari ni, tu pun aku karang guna phone je. Tak kisah la kan asalkan ada jugak entry untuk awal bulan ni..huhu!

Semalam bersamaan dengan 1april 2013, aku telah selamat melapor diri untuk tukar status aku. Status apa? Status sementara kepada tetap. Syukur, Alhamdulillah. Akhirnya berkampung jugak aku kat johor ni. Tak kisah la kan, asalkan aku buat kerja halal. Disebabkan aku post status kat fb, ramai la hamba2 Allah ni tumpang happy dan start mesej aku lepas tu kata.."wah tak lama lagi makan nasi minyak kat johor la nanti". Korang sangat confident bila cakap macam tu..haha!

Tapi bila difikirkan, betul jugak. Takkan la aku nak cari orang jauh padahal..eh eh kejap. Apsal plak tiba2 masuk hal jodoh menjodoh plak ni. Haish! Betulkan channel balik ye. Dipendekkan cerita yang sememangnya sudah pendek, aku akan berkhidmat kat sini sampai la aku pencen. Dalam masa tu jugak aku ada plan untuk penuhkan aktiviti aku kat sini. InsyaAllah, ada rezeki aku akan sambung belajar. Itu pun aku masih lagi dalam keadaan serba salah. Soal kudrat aku tak berapa kisah sangat tapi kalau bab2 duit ni memang buat aku lemah skit. Aku tak yakin aku mampu untuk teruskan.

Apa2 pun, wish me luck! Aku harap apa yang aku rancangkan semuanya berjalan dengan lancar. Amin....

p/s : semalam jugak hampir semua rahsia aku terbongkar. Tak pasal2 je aku asyik kena bahan tapi bahan kali ni betul2 terkesan kat hati aku. Sampai kat rumah aku tak habis2 senyum..haha!