Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, December 31, 2012

Di hari terakhir 2012

Views



Assalammualaikum semua dan selamat pagi..

Hari ni dah 31hb Disember, menandakan hari terakhir untuk kita di tahun 2012 ni. Tepat pukul12 malam nanti, munculnya tahun baru untuk kita iaitu 2013. Alhamdulillah, aku masih lagi bernafas untuk menikmati tahun baru ini. Moga kedatangan tahun baru ni memberi aku sejuta makna dalam hidup, tak kira di dunia ataupun di akhirat nanti.

Rata2 status kat FB ataupun twitter penuh dengan azam baru masing2. Aku? Aku rasa tiap kali hadirnya tahun baru, aku tak pernah ada azam. Biarlah tiap tahun azam aku sama je iaitu gembirakan kedua orang tua aku dan sentiasa dekatkan aku kepada pencipta. Itu pun sudah cukup bagi aku. Yang lain tu, buat ke tak buat ke sama je. Tetap takde perbezaan.

Tahun 2012 ni banyak jugak kenangan manis dan pahit yang aku hadapi. Paling manis sekali bila aku dapat kerja. Itulah perkara yang aku nantikan selama ini. Tinggalkan keluarga, kawan dan sebagainya. Sedih jugak tu. Kenangan pahit? Biarlah kenangan tu berlalu tanpa perlu berkata2. Aku anggap apa yang jadi, tak pernah jadi pun. Biasalah suka duka dalam hidup, kadang2 boleh melemahkan kita. Aku ingin pandang ke hadapan dan terus melangkah tanpa toleh walaupun sedikit. InsyaAllah, moga perjalanan aku nanti di rahmati Allah. Niat aku ikhlas tanpa sebarang muslihat. Terpulang kepada individu tersebut untuk fikir negatif terhadap aku. Itu hak masing2 dan aku tahu apa yang aku buat adalah berlandas akal tanpa melibatkan sedikit emosi pun. Aku dah matang ke? Belum tapi mungkin aku ke arah itu..hehe..

Apa2 pun aku tak pernah fikir pasal apa pun lagi, aku nak tumpukan pada hidup aku dan dulukan kegembiraan buat keluarga. Jodoh? Abaikan hal itu dulu, InsyaAllah kalau dah terbuka hati pastinya aku akan berusaha mencari..

p/s : Selamat Tahun Baru semua..^_^


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, December 27, 2012

Testing..

Views

Assalammualaikum semua..

Aku tak tahu la entry kali ni akan keluar ke tak sebab baru first time nak guna..thanks kat hami asraff sebab tolong. Sebelum ni aku punya la berusaha cari app blog via blackberry tapi tak jumpa ..last2 baru tahu tapi tak tahu la menjadi ke tak kan..harap2 menjadi la..

Sebelum ni aku selalu update guna samsung tapi macam tak best je kan..hehe..so kita tengok jela jadi ke tak..


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ujian hidup

Views

Assalammualaikum dan selamat pagi semua!

Alhamdulillah,kita masih lagi bernafas di bumi Allah ini. Semalam ada sesuatu yang terjadi dan memang aku dah tahu situasi tu pasti akan berlaku. Cepat atau lambat je. Mungkin apa yang terjadi semalam akan mengubah hidup aku suatu hari nanti dan aku pastikan penyesalan itu tak akan pernah muncul dalam hidup aku. Ye,apa yang terjadi semuanya ada hikmah. Tidak kira la ianya baik atau pun tidak tapi aku tahu,perancangan Allah itu lebih baik. Dari saat ini,aku serahkan segalanya pada DIA.

Bukan senang untuk hidup di bumi. Penuh cabaran dan dugaan yang perlu kita tempuh. Kadang2 ujian tu kita tak nampak,mungkin hati kita masih lagi buta dalam menilai kasih Allah agar kita kembali pada-Nya. Mungkin aku salah seorang daripada mereka,siapa tahu kan?

Aku tak tahu apa yang akan jadi pada masa hadapan tapi aku masih lagi mahu bertahan dan tak akan putus asa. Aku teruskan hidup aku macam biasa. Biarlah aku hilang sesiapa pun,keluarga tetap jadi keutamaan aku. Kadang2 benda ni buat aku serik tapi entah kenapa aku tetap mahu teruskan walaupun aku sedia maklum duri di hadapan akan sakitkan/cucuk aku bila2 masa je. Biarlah permulaan begitu payah,moga ada titik kegembiraan di akhir noktah.

Pagi2 lagi aku dah membebel pasal hal ni dan aku pasti sesiapa yang baca (kalau ada orang baca la kan) mesti confius dengan apa yang aku cuba ceritakan. Tak apa,siapa yang hebat pasti boleh menilai cerita aku..sekian

Wednesday, December 26, 2012

Kembalinya manusia kepada penciptanya

Views

Assalammualaikum semua..

Selamat tengahari dan selamat memulakan kerja pada sesiapa yang baru je masuk opis hari ni. Yela, dah seronok cuti panjang kan.

Aku yang masih lagi ada mood cuti, datang kerja dengan lemah-longlai terkejut dengan berita pemergian ahli keluarga salah seorang rakan sekerja aku. Dari pandangan aku, musibah datang bertimpa2 kerana hari tu ayah dia jatuh kemudian kehilangan mak dia plak. Tengok dia masa melawat tadi,aku tahu dia cuba tersenyum. Tabahkan hati bila jumpa orang sekeliling sampaikan aku tak terucap takziah kat dia. Aku plak yang tak sanggup nak tengok keadaan dia. Sedih. Tengok keadaan keluarga dia..Ya Allah,betapa aku dapat rasa kesedihan tu.

Tiba2 masa tu jugak aku teringat ummi yang nun jauh di sana. Memang tekad aku nak gembira ummi. Aku nak dia tengok kejayaan aku dan kongsi saat kegembiraan aku. Aku tak tahu macam mana keadaan aku tanpa ummi. Biar la ummi membebel sepanjang masa kalau itu buat ummi gembira. Aku sanggup duduk dan dengar apa yang dia ingin bebelkan. Ummi ibarat nyawa aku yang tidak boleh dipisahkan dari jasad. Kalau dipisahkan satu hari nanti,apa yang akan jadi pada jasad? Aku menanti hari esok penuh debaran. Tidak kira siang atau malam,kematian itu pasti akan menjemput.

Teringatkan ummi macam ni pun dah buatkan aku nak menangis. Entah la,kerisauan tu dah terpahat dalam hati aku. Lebih2 aku dah berjauhan dengan dia. Kalau diberi pilihan, biar aku yang pergi dulu tapi aku tahu, aku tak dapat membaca apa yang akan jadi pada masa hadapan.

Kepada Azlan serta keluarga, takziah aku ucapkan. Tabah dan kuatkan semangat dalam menghadapi kehidupan masa akan datang. Moga perjalanan dia di alam sana dirahmati Allah..Al-Fatihah..

p/s: tahun depan ramai geng library kahwin, sakan la semua..huhu!

Thursday, December 13, 2012

Oh Malaysia Ku!

Views

Assalammualaikum semua!

Suara still okey ke? Yela, dok excited jerit pasal bola tadi kan (maki reff). Akhirnya semua persoalan telah pun terjawab pada malam ni bila si gajah telah menumpaskan harimau di sawah padi..hehe..perli sebenarnya tu.

Separuh masa pertama memang aku dah start tak sedap hati dan tak senang duduk sebab gawang malaysia asyik kena serbu je. Tabik spring kat farizal marlias yang telah berusaha keras menyelamatkan gawang malaysia walaupun bolos 2 gol. Kesilapan tu tak boleh diletakkan kat dia sebab pertahanan kita yang lemah sebenarnya. Lagipun stanima thailanda lebih laju berbanding pasukan kita. Gerakan serangan yang bertubi2 sampaikan kita tak ada peluang langsung nak masuk kawasan dorang.

Agak kecewa dengan sikap reff yang terlalu "over" dalam menggunakan kuasa vito dia tu. Sepatutnya dia selidik dulu sebelum buat keputusan. Memang fazli ada selisih faham dengan pemain thailand tapi dia yang mulakan dulu,bukan fazli..kesian matyo,dia yang dijatuhkan tapi geng sendiri plak yang dapat kad merah. Lepas je kena kad merah, memang nampak sangat geng malaysia rasa tension sebab main guna 10orang je. Ha ni mesti sebab ramai sangat yang layan k-pop..huhu! Tak pasal2 reff yang berasal dari korea tu popular. Bukan popular sebab orang suka tapi popular sebab dah kena pangkah. Wanted poster plezz!!

Bila masuk separuh masa kedua, aku dah mula pasrah bila thailand dengan bangganya membolos 2gol dalam gawang kita kemudian baru la si safee sali dibawa masuk. Senjata yang dikeluarkan last2 minit hampir menjadi bila dorang mula semangat dan cuba cari gol. Pemain thailand macam dah tahu je siapa pemain yang hebat dalam pasukan kita bila dorang kawal ketat pergerakan matyo. Walaupun dah cuba banyak kali pun, gol masih lagi belum boleh ditembusi sehinggalah tamat permainan.

Apa2 pun tahniah buat mereka yang telah bertungkus-lumus untuk menjadikan kemenangan berada di pihak kita tapi apakan daya, bukan rezeki kita untuk tahun ini. Tunggu kemunculan kita pada 2014 nanti..Yihaaa!!!

p/s: suka dengan sikap badrol yang berhati2, jenis cooldown dan tak mudah melenting. Sentiasa tersenyum,hebat!

Monday, December 10, 2012

Bila munculnya bola

Views

Assalammualaikum semua..

Selamat pagi..

Sekali lagi isnin muncul lagi dan aku tahu masing2 tengah layan mood mengantokkan lebih2 lagi malam tadi ada dua game ya melibatkan malaysia vs thailand dan man. city vs man. united. Serius, excited giler tengok bola semalam. Nasib la ada member yang boleh temankan. Actually, dia yang excited sebenarnya.

Pada perlawanan kali ni aku rasa dah cukup baik tapi ada jugak yang longgar. Peluang ada tapi tak dapat disudahkan dengan baik. Aku just pelik kenapa badrol tak dapat bola langsung semalam. Aku ingatkan aku sorang je yang perasan, rupanya admin hijau kuning pun perasan. Mungkin pada mereka, badrol dah takde sengat lebih2 lagi gaya dia sebagai hero bagaikan dah ditutup sepenuhnya. Rasa sedih sangat bila dia dikeluarkan. Dia dapat bola pun masa bola tu dalam keadaan "nyawa2 ikan" je. Sedih!

Apa2 pun goodluck pada pasukan harimau malaya kita. Mereka perlu usaha lebih keras lagi jika mahu melangkah ke final. Bukan senang untuk bermain di tempat lawan sebab sokongan mereka lebih padu. Jadikan pengalaman bertemu dengan indonesia sebagai semangat untuk mereka terus berjuang. Kalau dengan indonesia kita boleh menang, takkan la dengan thailand kita nak mengaku kalah..bersemangatlah harimau ku!

p/s: selamanya harimau malaya!

Tuesday, December 4, 2012

Bila mula rindukan pena

Views

Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah, tadi aku balik rumah dalam keadaan basah kuyup tapi tetap bersyukur kerana hujan masih lagi turun dengan izin-Nya. Moga hujan kali ni membawa manfaat untuk kita semua.

Sekarang ni aku macam dah aktif skit menghapdetkan aku punya blog ni. Yela, semenjak aku boleh update guna handphone ni cepat je jari aku taip padahal idea nak cerita apa pun tak tahu. Bila dah seronok taip rindu plak aku kat pen dan buku yang memang sentiasa dengan aku. Buku yang penuh dengan karangan aku. Aku kalau nak mengarang lebih suka buat draf dengan menulis lepas tu baru taip sebab dengan cara tu lebih mudah aku dapat jalan ceritanya.

Teringat waktu aku tengah aktif dengan fikrahislam dulu, ada satu cerita yang aku tulis yang bertajuk "keberanian si pena". Cerita tu tak la best mana pun tapi macam menusuk jiwa aku je kan. Susah sebenarnya nak gambarkan situasi berperang tu sampai aku kena tengok video semasa orang islam kena tindas dulu tapi cerita aku tak la tahap mendalam sangat, sekadar cerpen.

Aku pun dah start mengarang balik. Aku tak mampu nak tolong sedarkan orang kat luar sana tapi mungkin tangan aku dapat membantu walau sedikit. Kalau ini je caranya, InsyaAllah aku akan terus menulis. Tak kisah la ada orang nak baca ataupun tak, yang penting niat aku. InsyaAllah, kalau cerpen tu dapat disiapkan esok aku akan terus publish je.

p/s : gambar kat bawah ni cerpen yang aku tulis start dari komuniti iluvislam sampai la kat fikrahislam. Ada 16buah cerpen semuanya. Andai masa dapat diulang kembali...

Bila kerja dgn semangat..yke?

Views

Assalammualaikum semua..

Selamat malam. Makan apa je malam ni? Aku? Hm disebabkan aku masih bujang dan single mingle, meggi jela yang boleh jadi santapan aku malam ni. Kesiankan? Poyo!

Hari ni punya la semangat datang kerja, konon nak buat kerja la kan tapi setakat sampai pukul11 je kalau tak silap aku la kan. Komputer ada problem so siapa yang buat kerja tu (kononnya la kan) dah start kecewa sebab tak boleh nk buat kerja. Memang sedih!

Kalau takat 2,3 jam tu mungkin okey la...........actually sampai pukul5. Yup, boleh dikatakan bosan tahap gaban. Lebih2 lagi bila handphone aku menjerit2 minta di"charge"kan. Last2 terus lup je handphone aku tu dan aku......tambah bosan!!

p/s : Hari yang paling gembira dalam kesedihan. Lawak betul la..