Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Tuesday, November 29, 2011

Kena blok? kenapa?

Views
Apa yang kena blok ni? Actually hari ni aku datang opis dengan hati yang tersangat la gumbiranya sambil on9 FB dan godek2 aku punya blog ni.. Seronok tahap gaban la kan tapi hanya sekejap je. Kenapa?!! Tadi dapat memo bahawa tempat kerja aku ni akan memblok segala yang berkaitan dengan internet. Apa?!! Biar betik!!!!

Amacam dramatik tak?hehe.. Aku rasa itu bukanlah berita gembira untuk aku dan juga para penggemar on9-mengon9 ni. Kalau tak izinkan menggunakan internet takpe lagi tapi bila hak peribadi pun di larang guna memang aku rasa benda tu agak melampau la kan. Contohnya nak guna labtop, ipad, on9 guna handphone ke, semuanya tak boleh..hm susah tu.

Alasannya nak tingkatkan prestasi pekerja. Memang bagus sangat tapi pekerja pun kena la rehat kan, nak jugak ngadap benda2 tu semua. Kenapa tak blok dari dulu? Aku teringat kata-kata dari member aku.."tutup je semua internet pastu guna mesin taip"..Yihu!!!!

Satu hari aku tak tahu nak buat apa sampaikan aku termenung sorang2 depan komputer. Yela,dah takde kerja pastu aktiviti yang aku selalu buat pun terhenti so termenung jela yang aku boleh buat. Ramai yang tak puas hati tapi nak buat macam mana kan, kita ni orang bawahan je padahal ada je orang atsan dok mengon9 ni.. Kira bernasib baik la sebab dorang ada bilik so takde la nak terkantoikan..hehe

Pape pun harap sangat prestasi para pekerja meningkat (sebelum ni tak meningkat ke?). Belajar dari sekarang la ye untuk tidak terlalu aktif dengan aktiviti internet ni. Majulah sukan untuk negara..Yihu!!

p/s: tak boleh la nak download lagu lepas ni..huhu!

Saturday, November 26, 2011

Duit

Views
Duit. Siapa yang tak nak duit kan. Zaman sekarang ni semua kejar duit. Takde duit, tak hidup la. Tak kira tempat, bandar ataupun kampung. Semuanya perlukan duit. Ada apa dengan duit? Kenapa aku cerita pasal duit? Tahukah anda kuasa duit itu melebihi segalanya? Kerana duit manusia sanggup bertelingkah, tikam-menikam, buang keluarga, gadaikan maruah diri dan macam2 lagi. Betul ke? Jika anda tidak percaya bermakna anda masih belum kenal apa itu dunia. Penting sangat ke duit tu? "Yela, kalau tak penting macam mana nak hidup. Bayar bil elektrik, air, kereta lagi, anak nak sekolah..bla bla bla bla..."

Aku selalu tengok kat drama, cerita teladan pabila anak mula hidup senang dilupanya keluarga. Teringat kisah si Tanggang? Mungkin hidup aku sederhana jadi aku tak tahu macam mana perasaan bila ada duit banyak ni. Jadi pelik ada manusia yang mula lupa diri bila dinaikkan pangkat dan dikelilingi duit. Cuba menarik perhatian saudara dan rakan2 bahawa duit itu terlalu mudah untuk didapati. Ingin menunjukkan bahawa hidup penuh dengan kemewahan. Bagaimana pula untuk keluarga? Dilupakan sama sekali. Pantang keluar duit yang hanya beberapa sen tapi ungkitannya bagaikan mengeluarkan duit berjuta-juta. Aneh! ada juga manusia seperti ini.

Sedih, kecewa, semuanya ada. Bila duit dikuasai, mula berbahasa kasar. Wanita yang dulunya dianggap sebagai seorang ibu kini digelar tukang gaji. Kejam! Keluhan demi keluhan dikeluarkan tanda ketidakpuasan hati. Apa yang terjadi pada ibadat yang dilakukan selama ini, adakah ianya ikhlas? "Ah! itu antara aku dengan tuhan!".. Mudahnya berkata-kata bagaikan kita tahu kemana arah tuju kita di akhirat nanti. Sedarlah wahai manusia, wanita yang digelar ibu itu telah melahirkan mu sehingga kamu dapat melihat dunia yang penuh dengan pancaroba ini. Sedarlah bahawa kamu juga akan menjadi seorang ibu. Tidak takutkah kamu pada balasannya nanti? Apakah kamu tidak takut perkara yang sama yang akan terjadi terhadap dirimu. Fikirkanlah sebelum terlambat.....

Awal Muharram

Views
Firstly, aku nak ucapkan selamat meyambut Awal Muharram dan Maal Hijrah. Moga di tahun yang baru ini kita akan mempertingkatkan lagi amal ibadat yang telah sedia ada kepada menjadi yang lebih baik lagi, InsyaAllah. Disebabkan aku dapat cuti 3hari, sekali lagi aku menapakkan diri di kampung yang tersangat la aman damai ni. Rindu rasanya walaupun baru je balik kan..hehe..bosan dengan suasana bandar (ala sama je busynye) jadi nak mengubah angin la sikit sempena menyambut tahun baru untuk umat islam.

Erm banyak ke kenduri yang korang kena pergi? Biasa la kan, cuti2 macam ni, ada je kenduri. Itulah salah satu aktiviti yang aku lakukan. Terpaksa menjadi ayu dengan pakaian kebaya labuh dan kasut tumit tinggi (3inci ok!), pergilah aku bersama ummi dan athirah menyusuri orang ramai yang berpusu2 kat dewan kuala kangsar. Habis je makan dan snap2 gambar skit terus balik (eerr tak balik pun) tapi sempat melencong pergi sungai siput. Dengan baju kebaya? biar betul?!! Yup, dengan baju kebaya tu jugak la aku pergi, nasib la bawa selipar jadi selamat la kaki aku ni dari kesakitan..huhu!

Sempena menyambut Awal Muharram ni, aku tujukan lagu ni untuk semua sahabat ku..semoga hari2 yang mendatang akan disinari dengan cahaya cinta Allah s.w.t....Amin....


p/s : Lagu dari kumpulan 6ixth sense feat saujana yang bertajuk Penerang Hati. Rindu kumpulan saujana..(^_^)

Wednesday, November 23, 2011

muka aku masuk paper?

Views
Eh aku masuk paper...?? Kenapa? Haa sebelum ni aku ada cite pengalaman pertama kali join Team Building yang diadakan oleh mpob bahagian TMKK. Cerita ni dah lama jadi agak lambat sikit la untuk aku publish cerita ni sebab mencari bukti untuk mengesahkannya. Cari punya cari, akhirnya jumpa jugak Aku tak sangka program tu akan diselitkan dalam berita sawit (Berita Harian) hari sabtu, 5nov2011. Ni la keratan akhbar yang aku dapat..hehe


Haa nila keratan akhbar tu,sorry la sebab tak berapa nak jelas sebab ada kesilapan teknikal sikit..hehe..pape pun aku puas hati la kan. Asalkan gambar aku ni muncul kat skrin komputer/labtop korang tu kan..haha..kalau mata korang jelas dan terang, pandai-pandai la cari gambar aku yang mana satu erk..huhu!

Tuesday, November 22, 2011

Bila sang garuda tersungkur

Views
Assalammualaikum semua dan selamat pagi. Pagi ni rasa bersemangat dan bersyukur sebab pasukan Harimau Muda kita sekali lagi melakar sejarah memenangi pingat emas untuk sukan SEA buat kali kedua dan juga kejayaan kedua mengalahkan indonesia selepas Piala Suzuki.

Apa cerita menarik?

Sebenarnya aku rasa macam dah lama tak mengulas tentang bola ni kan, rindu plak..hehe..game kali ni dari sudut pandangan aku, kedua2 pasukan tersangatlah hebat. Pada permulaannya memang aku nak kemenangan berpihak kepada pasukan kita tapi memandangkan keletihan yang dialami oleh pemain kita, aku redha jela dan sanggup menerima apa jua keputusan tapi Harimau Muda tetap lawan walaupun langkah mereka semakin perlahan dan sukar untuk mengejar larian bertenaga dari pemain indonesia. Pujian harus diberikan....

Semuanya menjalankan tugas dengan baik tapi ada juga kelemahan yang dapat ditangkap oleh mata aku ni, sebagai penonton aku tetap nak komen walaupun kita dah menang. "eh apsal plak, kalau kalah sah2 kena komen..takkan la menang pun nak komen, apa punya rakyat malaysia la"..bukan niat aku nak komen ke apa tapi ada sesetengah pemain bermain sambil lewa di padang padahal rakan pasukan lain cuba menyelamatkan keadaan. Seperti Tamil arisu yang terlalu membawa masalah di dalam padang. Muslim banyak kali terleka tetapi dalam masa yang sama pantas menyelamatkan bola.aku tak berapa berkenan dengan corak mainan yang ditunjukkan oleh fakri walaupun dia adalah penyumbang gol semasa pasukan kita berhadapan dengan Myanmar. "jangan pandai komen jela, ko bukan tahu situasi dalam padang tu macam mana..dorang semua tension tau"...

Sepakan penalti

Tahniah untuk khairul fahmi sebab berjaya menyelamat gawang kita sebanyak dua kali walaupun dia sekarang ni dihimpit dengan kontroversi (pandai2 la kau jawab bro). Sekalung tahniah jugak buat kapten pasukan Badrol bahtiar. Dari sudut pandangan aku, tendangan badrol bernasib baik sebenarnya sebab penjaga gol indonesia terlepas bola tersebut tapi yang aku hairan, siapa punya idea suruh si fakri tu buat tendangan..adehh! aku dah agak, dia tak boleh buat tendangan tu..(masin mulut aku)


Walaupun aku komen tentang pasukan ni tak bermakna aku tak suka ok. Aku suka dan gembira sekali. Semalam jantung aku berdebar kuat dan hampir luruh sebab risau tengok game tu. Terlalu menakutkan..hehe..Tahniah untuk semua pemain dan juga pastinya untuk jurulatihnya, Ong kim swee.


p/s : suka plak kat badrol kan..huhu! si safee sali still nak main dengan geng indonesia lagi ke lepas ni..hurm..thanks jugak kat fakri sebab telah melayakkan pasukan kita ke final...I Love Malaysia..!!

p/s : penyokong indonesia kena lebih profesional dan menghormati pasukan Malaysia. Jangan terlalu over sangat ye. Aku pun fanatik jugak tapi tindakan aku takde la melampau sangat so kepada penyokong malaysia, kita relax jela yer..peace no war..

Saturday, November 19, 2011

hari yang bosan

Views
Hari sabtu yang agak membosankan!! Actually aku betul2 takde plan nak pegi mana2 pun. Bosan giler kot. Biasa la kan,hidup sorang2 kan..huhu..poyo je kn..

Jadi rutin aku hari ni kemas bilik,basuh baju dan masak so rasa hilang skit la bosan aku tuh! Aku nak je pergi keluar pastu snap2 gambar apa yang patut kan. Dah lama tak pegang camera ni..

So apa tunggu lagi,jom kita buat apa yang patut..huhu..selamat berhujung minggu..

Wednesday, November 16, 2011

Vlog?

Views
Apa tu Vlog? Vlog tu adalah gabungan Vlogging (betul ke? hentam je tu) so entry aku kali ni nak cite la sikit pasal Vlog ni kan. Diantara korang ni ada ke yang suka mana2 geng Vlog? Aku? Semestinya la ada kan..huhu! Pada pandangan orang lain mungkin geng2 Vlog ni suka buat video mengarut je kan tapi aku tabik spring la kat geng Vlog macam matluthfi, anwarhadi, mentol pecah (Niman & Mozek) dan aman wan. Dorang buat video bukan sebarangan video tapi ada mesej di sebalik video yang dipaparkan. Mungkin cara kita berbeza, ada orang suka menyampaikan mesej melalui tulisan ataupun hujah2 tapi dorang memberi pendekatan baru untuk menyampaikan hujah melalui video tapi apa yang menyeronokkan tentang geng2 ni dorang suka buat lawak spontan giler dan idea dorang memang best sangat.

"Ala apa yang best sangat Vlog ni,takde kebaikan pun"...ok,kita ni manusia dan macam2 pandangan. Aku mengakui semua video yang dorang buat tu kebanyakkan berunsurkan lawak tapi kita sebagai manusia kena pandai fikir luar dari kotak fikiran kita. Cuba kita tengok video yang dorang hasilkan dan kita tengok secara teliti dan serius,ada mesej yang terselit kat situ. Macam matluthfi,dia banyak idea dan selalu buat video yang kita sendiri fikir.."eh kita pun ada buat macam tu jugak or kita pun pernah alami benda tu"..anwarhadi salah seorang yang hebat jugak sebab pernah menang award. Mentol pecah pula,suka sangat dengan lawak bersahaja dorang. Lebih2 lagi mozek,cute giler kot bila dia buat lawak..haha..dan last sekali, aman wan. My favourite la ni..huhu! Dia bukan tumpu pada Vlog semata-mata tapi dia ada buat iklan, short filem n macam2 lagi. Haa korang pernah tak tengok iklan gengster? dia la yang buat iklan tu, muka seakan-akan aaron aziz tau..hehe..

Pape pun terkejut gak bila dapat tahu Niman (mentol pecah) dengan aman wan bersiaran langsung kat tv al-hijrah. Aku tak tengok pun,juz tengok kat youtube jela. Wish gudluck kat dorang,harap usaha dorang tak akan berhenti kat sini je. Bertuah dorang sebab dah mula dikenali ramai dan gunakanlah landasan yang telah diberikan dengan sebaik mungkin.

Ni aku ada sertakan list channel dorang kat youtube,harap korang pun suka..enjoy!!
1. Aman Wan
2. Mentol Pecah
3. AnwarHadi
4. Matluthfi

Monday, November 14, 2011

Bila ada masalah..

Views
Haa nak tanya la kan,bila ada masalah apa yang korang buat? Mesti korang akan cuba sedaya upaya untuk settlekan masalah tu kan..tak kisah la masalah kecil ataupun besar. Lepas tu apa yang korang buat lagi,berdoa? Actually dengan cara tu pun memang berkesan. Yelakan,bila kita ada masalah semestinya kita akan rasa tension dan dalam masa yang sama tak boleh fikir dengan baik. Solat,berdoa dan membaca Al-quran adalah salah satu cara untuk menenangkan hati dan akal untuk lebih berfikiran waras dan membuat keputusan tanpa ikut emosi.

Betul ke dengan cara tu berkesan? Memang berkesan,kalau tak percaya cuba try test..hehe..tapi ingat,jangan serahkan semuanya kepada Allah sebab bak kata orang,takde benda yang datang bergolek kat kita macam tu je jadi kita kena la usaha. Jangan sesekali mengharapkan keajaiban sebab tak semua keajaiban tu menggembirakan kita. Kita solat,berdoa,berserah dan dalam masa yang sama kita kena la usaha untuk selesaikan masalah tu. InsyaAllah, Allah akan memudahkan proses itu supaya masalah kita tu selesai tanpa menyerabutkan kepala otak kita ni..hehe

Ada juga yang bila susah baru ingat Allah kan? Eh kenapa aku terasa..Yihu!! Jangan la jadi manusia macam tu ye. Bila susah baru nak ingat,bila senang ingat2 lupa plak kan. Walaupun aku takde kawan untuk luahkan segalanya tapi Allahmdulillah,aku boleh settlekan benda tu dengan baik.

Macam mana plak nak handle masalah kecik yang tetiba jadi masalah besar? Huuuuu...susah jugak tu. Kadang2 kita kena hati2 sebab masalah kecik tula yang akan jadi masalah besar buat kita so korang kena bertolak ansur ataupun runtuhkan la ego korang tu buat sementara waktu. Jangan la terlalu ikutkan sangat perangai degil korang tu dan cubalah menjadi manusia yang suka beralah. Bukan selalu,kena ikut keadaan jugak la kan. Selesaikan masalah yang tengah kecik tu sebelum masalah tu jadi masalah besar. Jangan korang tambah masalah sudah la,cuba elakkan ok..

So kesimpulannya,berhati-hatilah di jalan raya..yihu!! (gurau je k)

Sunday, November 13, 2011

hari yang letih

Views
Actually dah 3hari berturut2 aku kena berstandby kat opis untuk settlekan barang untuk PIPOC..apa itu pipoc?pipoc tu adalah palm oil international congres..macam jauh sangatkan maksud pipoc tu kan..hehe..so apa motif arini (sabtu,12hb) aku ada kat opis. Arghhhh tidak!!!! Hari yang sepatutnya aku berehat di rumah digunakan untuk bertungkus-lumus di opis untuk siapkan semua barang yang diperlukan. Letih jugak sebab dari pagi sampai malam kena angkat dan pack barang. Walaupun penat,rasa seronok jugak la kan (padahal aku takde kena mengena pun ngn pipoc tu) tapi tak kisah la kan,aku tolong jela kan. Akhirnya macam berbaloi jugak la kan sebab bos belanja pizza..huhu!!! Akhirnya barang sebanyak seribu dapat disiapkan dalam masa 3hari..fuhhh!!!

Sunday, November 6, 2011

Salam aidilAdha

Views
Di kesempatan ni, aku nak ucapkan selamat menyambut Hari Raya korban. Moga kisah Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail dijadikan teladan yang baik buat kita. Actually, raya tahun ni aku sambut dalam keadaan demam. Alahai tak bestnya tapi apa2 pun aku masih boleh gagahkan diri bawa ummi pergi kubur dan beraya di rumah opah. AidilAdha tahun ni bermakna jugak sebab semalam (5hb), aku dapat menjejakkan kaki di negeri jelapang padi yang amat aku rindui selalu. Kebanyakkan jalan aku dah banyak lupa walaupun baru 3tahun aku tinggalkan negeri tu dan tak pasal2 kehadiran aku saat itu mengundang kenangan yang aku rasa aku tak akan lupakan. Pernah ke korang terpaksa panjat pagar di depan khalayak ramai? Niat aku pergi ke taman jubli emas masa tu hanya sekadar untuk melepak je. Actually tak pernah pergi pun selama ni so itu first time la aku jejakkan kaki tu. siapa yang pernah pergi, korang mesti tahu ada tembok besar yang ada tengkolok kat atas. Aku masuk kawasan tu melalui pagar yang terbuka, bila dah lama lepak dalam tu tiba2 bila nak keluar pintu pagar terkunci, siap bermangga plak tu. Nak dijadikan cerita aku terperangkap dan pak guard takde kunci spare. Time tu memang menguji kesabaran aku jugak la kan...last2 terpaksa aku panjat untuk keluar. Kelakar jugak time sebab aku gelabah sangat nak panjat pagar tu. Tinggi kot...kalau nak terjun pun, sah2 leh patah kaki. Apa2 pun aku tak akan lupa kenangan tu sampai bila2..hehe..

Ketiadaan ayah semasa raya ni amat terasa jugak. Dia ada call dan dengar suara dia teruk sangat. Dia batuk dan selesema. Kat Mekah cuaca agak panas dan aku tahu ayah kuat untuk jalani ibadat dengan sempurna. Harap ayah balik dalam keadaan yang selamat..Yan Rindu Ayah..(^_~)

Thursday, November 3, 2011

Cerpen : Peringatan

Views
Sedari tadi mataku masih lagi menumpukan perhatian pada setiap kerja ku. Melihat masih ada kerja yang belum diselesaikan, aku mengeluh kecil. Pantas aku memandang keluar yang kebetulan meja ku bersebelahan dengan pintu kaca. Hujan masih lagi turun, mendinginkan lagi suasana. Aku memeluk tubuh, cuba menghangatkan tubuh. Pandangan ku lempar ke luar sepenuhnya tanpa sedar akan kehadiran Intan, rakan sekerja ku.

"Panjang menung kau?" , tegurnya mengejutkan aku. Lantas senyuman pantas terukir. Aku membetulkan kedudukan ku lalu berhadapan dengannya.

"Takde apa la, seronok plak tengok hujan turun. Rahmat Allah kan", kata ku sambil Intan turut memandang ke luar.

"Memang rahmat Allah dan juga bencana", lain benar bunyi nada Intan dipendengaran ku. Dahi ku kerutkan, kurang faham dengan maksudnya.

"Apa maksud dengan kata-kata kau tu?", tanya ku sepantas kilat. Risau aku akan diselubungi dengan pemikiran negatif.

"Rahmat Allah menurunkan hujan untuk memberikan air kepada tanaman dan juga keadaan yang dingin serta selesa ini tapi kita sebagai manusia kena sentiasa ingat dan takut. Setiap rahmat yang dia turunkan ada peringatannya", dahi ku makin dikerutkan. Masih tidak faham dengan maksud Intan itu. Intan hanya tergelak kecil melihat gelagat ku.

"Peringatan untuk kita bersyukur dengan setiap apa yang kita terima dari-Nya, jika tidak perkara yang kita terima akan menjadi bencana buat kita", aku mengangguk perlahan, mulai faham.

"Contoh?" , Intan memandangkan ku kemudian memandang hujan yang semakin lebat.

"Hujan tu, jika dipandang secara positif ianya hanya sekadar hujan yang memberi minuman pada tiap tumbuhan, haiwan dan manusia. Sentiasa sejuk dan mendung. Melembabkan bumi kita ni tapi pernah ke kita terfikir, air hujan yang kecil dan sejuk tu mampu membinasakan kita. Terjadilah banjir, tanah runtuh dan bermacam-macam lagi. Kenapa boleh jadi macam tu? Itu peringatan Allah untuk umatnya yang sedang leka dengan dunia", mataku yang terpaku agak lama pada wajah Intan dialihkan pada hujan yang sudah mulai reda. Terdetik di hatiku, adakah aku bersyukur? Adakah aku sentiasa beringat dengan setiap apa yang aku lihat? Hujan, angin , matahari dan tanah dalam sekelip mata, terjadinya banjir, ribut, kemarau dan gempa bumi. Ah! aku baru tersedar. Baru saja aku ingin membuka mulut untuk katakan sesuatu, Intan sudah tiada di tempatnya.

"oi sudah la termenung tu, jom balik", senyuman ku makin lebar apabila mendengar jeritan Intan. Aku hanya tersenyum, moga aku menjadi umat yang tabah supaya dapat aku harungi peringatan yang akan Allah berikan suatu hari nanti. Beranikah aku?


~TAMAT~

p/s : persediaan itu penting jadi bersedialah dan berjaga-jagalah, Allah akan sentiasa memberi peringatan kepada umatnya, cuma kita ni sedar tak sedar je..hehe..sebenarnya kita sedar tapi tak pernah nak ambil peduli. Bila dah kena barulah menyesal..:p

Tuesday, November 1, 2011

Bila salah dia jadi salah kita - 2x5

Views
Tak faham? Itulah yang berlegar kat fikiran korang saat ni kan. Apa maksud tajuk entry aku kali ni. Actually baru je dapat idea (dapat ilham melalui FB) dan tanpa berlengah lagi jari-jari aku ni pantas je menari di atas keyboard supaya idea tidak hilang begitu saja. Jom baca dialog kat bawah ni..

Situasi : Order makanan dan minuman di kedai mamak....

A : Saya nak nasi goreng ayam dan air limau suam...
B : Saya plak nak mee goreng dan air teh o ais...

mamak mengangguk lalu menyediakan apa yang dipesan dan apabila dia datang kembali membawa makanan yang disediakan,si A terkejut....

A : Eh ni nasi goreng kampung. Aku minta nasi goreng ayam. Apa kau ni, pekak ke!? (B terkejut dengan jerkahan A lalu  si B ni suruh la si A ni sabar)
B : Ala relax la weh, tak elok marah-marah macam tu. Malu la orang tengok. Kau mintak tukar dah la,habis cerita. (kata B sambil mengambil makanan dia dan dia juga terkejut)

B : oi oi..aku mintak mee goreng la bukan meggie goreng. Aku punya la cakap kuat-kuat, itu pun kau tak dengar ke hah! (kali ni A plak yang terkejut dengan jerkahan B, lalu berkata)
A : kau ni apa hal. Tadi baik punya bagi nasihat kat aku, last2 kau pun sama juga.


Apa yang korang leh simpulkan dari dialog kat atas. Bila kita nampak kesalahan orang lain, alih2 kita pun buat benda yang sama. Malu kan? Ish ish ish...Jadi jangan suka2 hati je menyalahkan orang lain bila kesalahan tu kita juga pernah buat dalam sedar ataupun tidak. Sebab itu dalam apa jua perkara kita jangan terlalu menunjuk dengan apa yang kita ada kerana ianya akan membuahkan sifat takbur dan mula menyombong diri. Kita kena pandai jaga segala pancarindera yang telah Allah s.w.t. anugerahkan kepada kita, tidak kira dalam ataupun luar sebab kita sebagai manusia ni mudah lupa. Nampak kesalahan orang lain tapi kita nampak ke kesalahan kita sendiri? (sambil geleng2 kepala). Jadi aku nasihatkan, korang berdiri la depan cermin lama2 skit dan muhasabah diri. Jangan suka menyalahkan orang lain kerana kita juga bukanlah manusia yang sempurna.

p/s : orang yang bijak, pandai dan penuh ilmunya kadang2 tewas juga bila syaitan menguasai, lebih2 lagi bila kita yang masih belum cukup bijak, pandai dan penuh dengan ilmu, lagi la mudah tewas. Jadi yang baik jadi tauladan, yang jahat jadi sempadan..