Link Exchange

ikot..jangan tak ikot

Google+ Followers

Monday, October 31, 2011

apa pandangan masyarakat?

Views
Pandangan masyarakat? Apa yang korang leh ulas tentang tajuk aku kali ni. Actually kita sebagai manusia yang lemah dan sentiasa buat kesilapan, Kadang2 kita sedar kesilapan tu tapi kita tetap buat jugak tapi bukan itu yang aku nak ulaskan.

Anda pernah mengalami peristiwa pabila salah seorang ahli keluarga anda membuat kesilapan sehingga dituduh sebagai "penjenayah'?. Masalah berat kn? Apa yang anda rasa saat itu? marah? malu? Kadang-kadang perkara macam tula membuatkan kita lupa untuk memberi peluang kedua kepada si pesalah dengan menghukumnya dengan cara.."buang dia daripada keluarga anda sampaikan tak mengaku 'dia' adalah anak, mak, ayah ataupun sedara" Kejam?

"ala kalau kita maafkan dia bukannya dia sedar pun. comfirm mesti dia buat lagi"..itulah pemikiran kita sekiranya kita bertanyakan soal itu. Pernah kita terfikir untuk memberi peluang dan cuba berusaha untuk mengubahnya? "mereka tak akan berubah"...

Sesetengah orang, lagi kita cuba ubah seseorang tu semakin dia memberontak. Ada je yang tak kena. Mungkin cara kita yang tidak kena pada tempatnya. "owh salahkan kita plak ke?"...hehe...maksud aku bukan macam tu. Kadang2 cara kita agak keras sedikit. Kalau nak pancing ikan kenalah gunakan joran yang kuat dan umpan yang baik, baru ikan akan makan, betul tak?..itu perumpaan jela kan..

Kesimpulannya, jangan kita takut dengan pandangan orang lain sampaikan kita nak buang darah daging kita sendiri. Itu adalah paling memalukan kalau dibandingkan malu dengan masyarakat luar. Maaf itu lebih baik kn? InsyaAllah, kalau kita maafkan seseorang dengan ikhlas, dengan izin Allah..dia pasti akan berubah. Kalau tak berubah jugak? kalau tak berubah jugak, kita tawakal jela dan terus berusaha lagi. Kita akan dapat hikmah disebaliknya...Wallahu'alam...





Friday, October 28, 2011

berita baik dan buruk

Views
Assalammualaikum semua (yang membaca la kan)..actually hari ni (semalam), khamis bersamaan 26hb oktober 2011 adalah hari kegembiraan untuk aku dan tidak lupa juga hari kesedihan aku. Kenapa?

Berita baik

Sebelum ni telah aku khabarkan berita tentang keberangkatan ayah ke Tanah Suci Mekah. Alhamdulillah, tadi aku dapat panggilan ayah dari sana dan memberitahu dia sudah selamat sampai ke Mekah (senyum puas). Yang lawaknya, sebelum ni ayah dah dibekalkan simcard untuk digunakan di Mekah sebab panggilan tidak boleh dibuat menggunakan nombor malaysia jadi nak dijadikan cerita la kan. Apabila ayah dah selamat sampai, dia nak tukar simcard tu kat handphone dia, tiba-tiba plak simcard tu leh jatuh dalam longkang..hahaha..dugaan pertama untuk ayah tapi akhirnya ada orang bagi simcard baru untuk dia secara percuma. Aku tergelak jugak la time tue, rindu dengan jenaka ayah..

ini aku titipkan beberapa gambar semasa keberangkatan ayah hari ni..(semalam)..

 
muka mengantok je..hehe







muka ayah tengah nervous














Sebelum keberangkatan ayah semalam, ayah berusaha menemankan aku untuk mendapatkan sesuatu yang aku inginkan. Rasa terkejut dan gembira sangat bila ayah cakap.."ala takpe, permintaan anak ayah mestilah ayah tunaikan tapi..." tapi apa? actually ada perjanjian antara aku dan ayah saat itu. Jangan risau, anak mu ini tak akan mensia2kan kepercayaan ayah ok! pape pun Yan sentiasa sayang Ayah!!


Berita Buruk

Dan pada hari yang sama juga aku mendapat berita yang amat menyedihkan iaitu pemergian datuk sedara aku, Tok Teh (sepupu atok). Walaupun aku tak berapa nak kenal tapi aku tetap sedih dengan pemergian dia sebab waktu aku kecik, aku selalu pergi rumah Nyang aku kat ampang. Tempat tu pun dah jadi tempat permainan aku bila kuala lumpur menjadi destinasi keluarga aku. Nampak muka tok tam semalam pun sedih sangat. Ingatkan sempat melawat jenazah tapi tak sempat jugak sebab jenazah dikebumi awal jadi melawat sepupu atok yang lain je. Aku juga mendapat perkhabaran, dua orang cucu tok teh hilang tempat bergantung selepas kehilangan kedua ibu bapa mereka tak lama dulu akibat batuk kering dan dijaga oleh tok teh. Selepas pemergian tok teh, penjagaan mungkin diserahkan kepada besan tok teh. Sedih bila mengenangkan cucu tok teh yang baru saja menjengah umur 3 dan 4 tahun. Anak kecil yang masih belum mengenal erti dunia, moga mereka menjadi insan berguna suatu hari yang telah diberi ujian di awal usia...aminnnn...

p/s : Al-Fatihah untuk Tok Teh...

Monday, October 24, 2011

Kemalangan tragik - Motogp Sepang

Views
Dunia sukan permotoran dikejutkan dengan kehilangan satu nama besar dalam sukan ini iaitu Marco Simoncelli. Lebih dikenali sebagai The Sic dan begitu akrap bersama The Doctor (Rossi). Dianggap sebagai adik dan abang. Menghembuskan nafas terakhir ketika berusia 24 tahun pada 4.56 Petang pada 23 Oktober 2011 di Sepang International Circuit (SIC). Adakah ini kebetulan ataupun suratan? The SIC maut di SIC?


The Sic ataupun Marco Simoncelli antara pelumba yang digemari ramai kerana sikapnya yang mudah mesra dengan peminat-peminatnya termasuk peminat-peminatnya di Malaysia

Juga dikenali sebagai Afro Boy kerana gaya rambutnya yang unik.

Video : Situasi semasa kemalangan The Sic berlaku.
Kedudukan The Sic dibawah motor Rossi dan Edwards
Keadaan racing suit The Sic selepas kemalangan

Keadaan motor The Sic selepas kemalangan
SIC terjatuh ketika diangkat oleh Marshall SIC?
Rossi kelihatan bersedih diatas kehilangan rakan yang dianggap sebagai pewaris dan adiknya itu.
Gambar kenangan antara Rossi dan mendiang Simon.

Jika diperhatikan melalui video yang sempat dirakamkan ketika kemalangan tersebut, kemungkinan The Sic jatuh pengsan ketika mengambil selekoh ke 11 di Sepang International Circuit dan kemudian terjatuh ke motor Edwards dan Rossi. Edwards yang turut kemalangan tidak mengalami kecederaan serius. Selain dari itu helmet The Sic turut tercabut ketika kemalangan maut itu. Mendiang kemungkinan pengsan disebabkan keadaan suhu Malaysia yang panas. Apa pun, satu nama besar dalam sukan permotoran ini telah menjadi lagenda di hati peminatnya di Malaysia.


Sumber : Expect the Unexpected

p/s : tak salah aku kan, baru-baru ni ada pameran pasal motoGP ni kat KLCC..kalau tak salah aku la kan,rasanye dia pun ada..tapi aku tak bape kisah sangat, yela aku tak kenal..hehe..

Penantian..

Views
Bak kata orang penantian tu suatu penyeksaan. Yup, setuju sangat la kan. Aku tengah menanti apa ni? Syukur Alhamdulillah, tak lama lagi ayah akan berangkat ke bumi Mekah. Bumi yang penuh dengan rahmat. "Owhhh seronok yer ayah takde". Eh bukan macam tu, tahun lepas nak lepaskan ummi memang senang walaupun hujan turun lebat time tue (nangis) tapi bila nak tunggu dia balik, tak senang duduk dibuatnya. Asyik resah gelisah je, buat itu tak kena buat ini tak kena. Kalau nak ikutkan tiap-tiap hari nak call, rindu sangat. Macam mana nak lepaskan ayah nanti, InsyaAllah harap-harap semuanya baik-baik aja...

Haa penantian apa lagi ni? Ni berita gembira yang aku rasa aku tunggu selama ni la kan. Aku akan kembali menjejakkan kaki kat negeri Jelapang Padi ku..Yihu!!! Kedah i'm coming..!!! actually lambat lagi tapi debaran tu aku tak dapat nak sembunyikan, terlalu excited la katakan...Tak salah aku la kan, dah nak dekat 3tahun aku tinggalkan negeri yang telah membesarkan aku tu. Terlalu rindukan ladang getah, sawah padi dan segalanya! kepada member-member aku kat sana, InsyaAllah jika diizinkan aku akan sampai kat depan ampa so tunggu sat la noh..hehe..

p/s : kepada sahabat ku, Naim ....rindu nak speaking kedah...hahaha!!

Tuesday, October 18, 2011

Jodoh?

Views
Assalammualaikum, salam 1Malaysia semua....

Entry aku kali ini agak unik sedikit. Unik, kenapa? Eerrr...takde la unik sangat tapi ianya diluahkan buat pertama kali di dalam hidup aku ni. Pasal apa? haa ni yang aku nak cerita...huhu!

Actually, semalam ummi ada meluahkan kegusaran kat aku sebab aku tak pernah pun tunjuk kat dia calon2.....(ala phm2 sendiri la kn). Time tu aku gelak je, tak cakap apa-apa pun. "Ala orang muda lagi la", jawapan tu jela yang terkeluar....hahahaha!!

Buat masa sekarang, aku masih belum fikir ke arah itu lagi. Banyak benda aku nak kejar dan capai. Baru-baru ni Chik Misbah ada la mengajak aku sambung study tapi aku rasa takde rezeki lagi kot aku nak sambung belajar. Memang nak sangat, siapa la yang tak nak sambung kan tapi tu la....kedudukan aku tak stabil lagi buat masa sekarang ni so impian tu dibiarkan jadi angan-angan la dulu....

Ada orang suka kawen awal-awal, dah makin ramai takut nak kawen lambat ni. Kenapa? Takut tak laku? Aku tak pernah takut pun sebab apa yang terjadi tu pasti ada hikmahnya. Mungkin sesiapa yang tak dapat cinta di dunia pasti ada cinta yang menanti di akhirat sana. Benda ni pun bukanlah perkara yang main-main, kenalah serius dan fikir sedalam-dalamnya jika nak berumahtangga. Macam susah je? Sebenarnya takde la susah tapi kadang-kadang kita sendiri buat benda tu jadi susah. Itulah pentingnya perancangan awal. "Ala kalau buat perancangan pun masalah datang juga!" Jadi, takut ke untuk menghadapi situasi tu?

Tetapkan hati dan iman, pastinya kita dapat harunginya walaupun payah. Meh aku bagi contoh skit. Kita hidup sekarang ni pun dengan family yang penuh dengan pelbagai perangai, lebih-lebih lagi yang ramai adik-beradik. Lagi la bermacam-macam perangai kan tapi kenapa kita boleh handle? macam mana kita boleh hidup dengan orang tu padahal bukan kita yang tentukan sendiri nak hidup dalam keluarga yang mana satu, boleh faham? tapi bila kita yang tentukan sendiri untuk hidup dengan seseorang tu, bermacam masalah yang timbul. Tak kisah la dari perangai ke apa ke,dua orang je pun....sebab apa? itulah yang dikatakan nafsu melebihi akal fikiran. Dapat?

Allah tak akan mengubah hidup seseorang itu jika orang itu sendiri tidak mahu mengubahnya. Jadi apa yang kita faham dari ayat ni, jika anda yakin orang itu tidak akan membahagiakan anda. Carilah kebahagiaan lain jika itu yang anda inginkan tetapi jangan la sampai nak curang pula kan. Itu la gunanya bincang dan tolak ansur....Ada pasangan yang hidup bersama hingga hujung nyawa dan ada juga di pertengahan nyawa. Pastinya jodoh itu ditangan Allah tapi kita boleh mengubahnya....

"yang ko cakap lebih2 ni, ko dh kawen ke?".....Eeeerrrr.....ala sekadar nasihat dan juga pandangan aku. Yang baiknya dari Allah, yang buruknya pasti la dari aku so minta maaf kalau aku terlanjur kata atau mengguris hati mana-mana pihak. Actually benda ni pun dari sudut pandangan aku je, harap diterima la kan...


p/s : kpd followers aku, tak kisah sesiapa pun kan...doakan yang terbaik untuk aku yang sentiasa mengharapkan yang terbaik dalam hidup. Begitu juga dengan anda semua, moga kehidupan yang akan datang penuh dengan rahmat dan keredhaanNya..aminnnn....

Friday, October 14, 2011

Berkecil Hati?

Views
~ sekadar perkongsian bersama ~

"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"

... I'm so confused ...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?


Ayah : Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia,
           kita juga berdosa tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak : Uuuiikk.... tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah : Kerana orang yang menghina kita tu adalah peringatan dari Allah.
Anak : *Blurr...
Ayah : Kenapa kita dihina orang tu? Kerana itu ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan ujian itu?
           Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati
           dengan orang tersebut, bermakna kita redha dengan ujian yang Allah turunkan.
           Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang tapi kecil hati dengan Allah.
Anak : Ooooo...ok2...
Ayah : Lagi parah kalau kita cerita pada kawan-kawan. " dia dah banyak buat aku macam ni,
           macam tu..." dan sebagainya. Kawan-kawan kita akan bercerita pula pada kawan-kawan
           lain. "Kesian kawan kita tu..budak tu dah banyak sakitkan hati dia..."
           Jadi keredhaan kita terhadap ujian terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak : *termakan cili....


so, the conclusion is....jangan mudah terasa hati....
Maknanya kita tak redha dengan Allah.....
Nanti Allah pun tak redha dengan kita...Na'uzubillah...

p/s : "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaqfirullah al-a'zim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah s.w.t. telah menutup aib dan kelemahan kamu"












Thursday, October 13, 2011

mengira detik dan waktu

Views
Assalammualaikum semua...

Hari ini dapat aku rasakn debaran yang aku sendiri pun tak tahu macam mana nak luahkan tapi ianya lebih kepada debaran kegembiraan. Kenapa? Biarlah Allah s.w.t. saja yang tahu bagaimana gembiranya perasaan ini. Apa yang boleh aku katakan hanyalah ucap syukur kepada Allah s.w.t. kerana telah menghadiahkan kegembiraan buat aku....

Alhamdulillah...

Wednesday, October 12, 2011

perlu ke marah?

Views
kalau nak ikutkan aku nak tamatkan entry bola dalam blog aku ni tapi bila ada pihak yang cuba nak salahkan negeri kelahiran aku,aku rasa macam tak puas hati je...aku ingat lagi entry .. BILA SANG KENARI TERBANG RENDAH ..yang membicarakan soal kekalahan kedah saat itu tapi aku langsung tak berpihak pada mana-mana pasukan pun. aku sendiri pun boleh fikir dan tengok salah siapa sebenarnya. Bukan niat aku nak tunjuk salah siapa tapi penyokong kedah bertubi-tubi menyalahkan pasukan perak. Ya, aku tak menafikan pasukan kedah bersorak girang bila perak kalah di tangan selangor baru-baru ni. kali ni aku agak emosi sedikit sebab pertelagahan ini berlaku diantara dua pasukan yang aku sokong selama ni. sedih? hurm sikit la..aku tahu,perak pun tak mintak nak menang dengan cara macam tu...benda ni membuatkan aku memarahi seseorang di laman FB penyokong hijau kuning...(huishhhh garangnya aku..huhu!)

eh sudah la tu,asyik pasal bola jerk.....

okla,aku stop jela pasal bola ni..(eh dah tak nak sokong ke?) bukan macam tu tapi lebih baik aku diamkan dulu pasal bola ni...takut ada yang membaca jadi jemu plak kan..huhu

Tuesday, October 11, 2011

tamatkan cerita bola?

Views
actually aku rasa blog aku ni dah jadi blog pasal bola je kan..maaf jika ianya agak menganggu konsentrasi anda pabila membacanya..yela,asyik2 bola..hehe..jadi izinkanlah aku mengulas untuk kali terakhir yer..

Kekalahan si seladang

Agak sedih sebenarnya sebab perak kalah pada pusingan pertama bertemu red giants tapi aku tahu para penyokong perak pasti akan memenuhi stadium perak ketika perlawanan timbal balik 14hb nanti tak salah aku la kan..pape pun tahniah untuk pasukan perak sebab dah berusaha..tingkatkan lagi usaha anda untuk tenggelamkan red giants ok!!

Pengadil main layang kad

Motif? aku sendiri pun tak tahu sebab aku tak tengok pun perlawanan antara kelantan vs terengganu ni. Agak terkejut jugak dengan layangan kad silih berganti untuk pasukan red warrior..mengikut maklumat yg aku dpt,tak salah aku 10 kad kunig dan 5 kad merah.Pecah rekod la sebab tak pernah dalam perlawanan bola sepak malaysia jadi macam tu..memang hampeh la..huhu!


p/s : tadi saja melawat laman FB penyokong hijau kuning..ada plak sorang mamat ni ngutuk baeekkk punya kat negeri kelahiran aku (perak)..hello der,kalau nak mengata tu tengok kanan kiri dulu tau,jangan main sergah ja..

Friday, October 7, 2011

jom kita main bola..Yihu!

Views
Actually, petang ni aku kena balik kampung so aku pun excited la nak balik...tetiba..tup tup tup..aku baca paper. Malaysia Vs Australia petang ni!!! giler r!! Apsal aku tak tahu pun pasal benda ni, aisehmen...jadi kesimpulan kepada kisah ini adalah pasukan Harimau Malaya, berusahalah bersungguh-sungguh!! kita lupakan dulu pasal game petang ni sebab comfirm aku tak boleh nak tengok la kan...

Apa yang penting?!! game 10hb ni di stadium shah alam. aku tak tahu la nak turun stadium ke tak tapi lepas je baca tajuk akhbar arini..Penyokong perak mahu serbu stadium shah alam ...dengan rasa penuh semangat, aku rasa aku nak turun stadium 10hb nanti. Semangatkan..huhu! tapikan ada ke orang nak temankan aku tengok game tue? erm lantak la kan,asalkan aku boleh tengok game tu secara live gitu. Nak menang ke kalah? disebabkan perak akan bertemu dengan pasukan selangor, pastikan kemenangan menjadi milik si seladang. berlagaknya....hish mana ada,salah pasukan ni. pasukan perak pasti akan menundukkan pasukan yang paling berlagak kot..ooppsss!! i'm sorry...hehe...pape pun, berusahalah seladang ku...kemenangan pasti jadi milik kita...^_^

Thursday, October 6, 2011

Cerpen : Nikmat Hidup

Views
Sudahkah kita bersyukur dengan apa yang kita ada? Masih lagi merungut? Mari kita sama-sama muhasabah diri, moga kita dapat menikmati nikmat yang Allah s.w.t berikan dengan penuh rasa kesyukuran..Aminnn...


*****


Perlahan aku menyedut air, membasahkan tekak yang sedang kekeringan. Mata meliar melihat gelagat manusia yang sedang lalu-lalang di warung Pak Man itu. Tiba-tiba mataku menangkap susuk tubuh yang amat aku kenali. Dengan pantas aku melambaikan tangan. Dari kejauhan dapat aku lihat senyuman manis terukir di bibir Syahidan. Syahidan menghampiri aku dan melabuhkan punggungnya di kerusi berhadapan dengan ku. Senyumannya masih lagi terukir.

Aik lain macam je muka kau ni, kenapa?” , tanya Syahidan apabila dapat melihat perubahan pada wajah aku. Aku hanya ketawa kecil.

Mana ada la, aku ok jela. Eh order la air“, aku cuba mengelak. Syahidan hanya menggelengkan kepalanya.

Ala cakap je terus-terang, tak payah kau nak main rahsia dengan aku“, kali ini terhambur tawa ku melihat gelagat Syahidan yang dapat meneka apa yang sedang bersarang di fikiran ku. Tawa ku dihentikan dengan perlahan, keluhan mula kedengaran. Syahidan diam.

Aku dah bosan la kerja kat sini“, itu saja yang mampu aku ungkapkan.

Kenapa?” , soal Syahidan dengan nada yang serius. Pantas aku alihkan pandangan daripada bertentangan mata dengannya.

Dah berpuluh tahun aku kerja kat sini. Jangan kata pangkat, gaji pun tak pernah naik. Dah banyak pengorbanan yang aku buat tapi apa yang aku dapat? Maki hamun je“, terkejut Syahidan dengan kata-kata aku.

Sabar, kau tak boleh cakap macam tu. Kau kena bersyukur dengan rezeki yang kau dapat“, Syahidan terdiam seketika apabila Pak Man menghantar minuman kemudian dia menyambung kembali….

Kerja itu satu ibadah juga. Keikhlasan itu penting dengan setiap apa yang kau kerjakan. Pendek la fikiran kau tu“, aku tergamam. Syahidan menarik nafas panjang, dia sudah terlepas kata.

Maaf, aku….”,

tak apa, betul juga apa yang kau cakapkan tu“, kata ku perlahan, tidak mahu Syahidan merasa serba salah.

Baru saja Syahidan ingin membuka mulut, deringan telefon bimbit ku menghentikan perbincangan yang sudah menjadi agak dingin itu. Rupa-rupanya anak bongsu ku yang menelefon. Aku hanya mendiamkan diri, cuba meneliti perkara yang ingin disampaikan. Dalam beberapa minit, senyuman ku terukir. Aku menekan punat merah, lalu pantas mataku jatuh ke wajah sahabat ku. Dahi Syahidan mula berkerut, hairan dengan kelakuan ku.

Kenapa?” , soal Syahidan ingin tahu.

Anak aku dah dapat keputusan SPM. Alhamdulillah, semuanya lulus“, senyuman ku makin lebar apabila Syahidan mengucapkan tahniah. Senyuman ku yang sedari tadi lebar kini mulai kendur.

Kau tak gembira ke?” , soal aku apabila melihat Syahidan hanya merenungku tanpa kelipan.

Kau gembira?” , dia kembalikan soalan ku tadi. Aku mengangguk pantas.

Jika kau gembira, pastinya aku gembira tapi bukankah lebih gembira jika kita tahu bahawa segala penat lelah kita ini berbaloi“, tersentak aku, perbincangan tadi masih belum tamat lagi.

Maksud kau?” , Syahidan hanya tersenyum. Dia menyedut minuman yang hampir habis. Aku pula menanti dengan penuh tenang, aku tahu Syahidan suka berbahas sebegini.

Apakah kejayaan yang telah anak kau berikan?” , aku menghela nafas, tidak berpuas hati dengan pertanyaan Syahidan. Bukan ini yang aku tunggu, bisik hati aku.

Haikal, anak sulung aku dah kerja kat luar negara. Sham pula dah jadi pegawai tinggi kat sebuah syarikat swasta dan Zaharah pula baru saja tamat belajar. Kan tadi dia call bagitahu keputusan SPM dia“, akhirnya Syahidan tersenyum.

Haa itulah balasan Allah dengan pengorbanan dan keikhlasan kau bekerja selama ini. Mungkin nikmat tu tidak sampai kat tangan kau tapi diberikan pada setiap anak-anak kau. Kau patut lebih bersyukur, bukannya merungut“,

Kau sendiri yang cakap, haikal dah bekerja di luar negara. Dalam setahun, berapa kali kau melawat dia? Sham pula, dia yang besarkan rumah kau tu kan? dan Zaharah pula, tak lama lagi akan sambung belajar. Apa makna semua tu? Apa yang kau dapat sekarang adalah berlipat kali ganda dari apa yang kau nak selama ni. Kau tak perlu nak naik pangkat atau gaji sebab kau boleh dapatkan semua tu dari anak-anak kau“, kali ini mulut ku terkunci sepenuhnya. Aku tidak pernah menyangka tentang hal ini. Nikmat yang sebenar telah berada di depan mata ku dan juga telah merasainya tetapi disebabkan nafsu menguasai diri hingga aku terlupa untuk bersyukur dengan apa yang aku ada. Bagi Syahidan pula, dia risau jika aku terguris dengan kata-katanya itu tapi senyuman ku melegakan hatinya.

Aku terlalu leka dan sentiasa ingin mencapai harta dunia padahal harta di akhirat sana sentiasa mengelilingi aku dan boleh dicapai bila-bila masa saja. Betul kata kau, pendek sungguh fikiran aku ni sehingga lupa untuk mengucap syukur apabila mendapat nikmat dari Allah“,

Melayu mudah lupa kan“, pantas Syahidan memotong. Aku mengangguk tanda setuju.


 Dari Ibnu Abbas r.a. dari Rasulullah s.a.w. bersabda: Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah waktu sihat dan masa lapang. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari). Marilah kita bersyukur dengan pelbagai nikmat yang Allah kurniakan ini, agar kita tidak tergolong dalam kalangan orang-orang yang rugi dan mendapat azab Allah s.w.t. “Dan ingatlah tatkala Tuhan kamu memberitahu : “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya aku akan tambahi nikmatku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amat pedih”. (Quran Surah Ibrahim, 14: 7) Sementara kita masih hidup, rebutlah kesempatan dalam memperbaiki diri ke arah kebaikan. Daripada Ibnu Abbas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: Rebutlah lima perkara sebelum tiba lima perkara, masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum miskin, masa lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum mati. (Riwayat Al-Imam Al-Hakim). “Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang ibu-bapaku, dan untuk mengerjakan amal shalih yang Engkau redhai, serta berilah kebaikan kepadaku dengan memberi kebaikan kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepadaMu, dan sungguh aku adalah termasuk golongan orang-orang yang berserah diri.” (QS. Al-Ahqâf. 15).

p/s : klu nak "like" ataupun "share, sila klik DISINI